Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1DNosYK3vo3F
Na zdjęciu znajdują się dzieci siedzące w jednoosobowych ławkach szkolnych, wszystkie skierowane w jedną stronę. Dzieci są czarnoskóre, zasłuchane, mają skupione wyrazy twarzy. W tle czerwona ściana, odrapana, z powieszonym rysunkiem na różowej kartce.

Problem analfabetyzmu na świecie

Źródło: dostępny w internecie: pxhere.com, licencja: CC 0 1.0.

Współcześnie zdolność pisania i czytania jest uznawana za kluczową umiejętność dla ludzkości, jednak mimo postępu cywilizacyjnego wciąż ponad miliard ludzi w krajach słabo rozwiniętych nie posiada tych umiejętności. W krajach wysoko rozwiniętych natomiast ten problem nie występuje, ale wielu ludzi, chociaż potrafi pisać i czytać, nie rozumie komunikatów, które do nich trafiają i nie wie, jak można wykorzystać je w praktyce. Ponadto znaczna część z nich nie radzi sobie z budowaniem wypowiedzi pisemnej. Ludzie piszą coraz krótsze wiadomości, nie stosują znaków diakrytycznych i interpunkcyjnych… Czy wiesz, że to też jest rodzaj analfabetyzmu?

Twoje cele
  • Wyjaśnisz pojęcie analfabetyzmu i scharakteryzujesz jego rodzaje.

  • Wymienisz przyczyny i skutki analfabetyzmu.

  • Porównasz państwa według wskaźnika analfabetyzmu.

  • Sformułujesz prawidłowość między wskaźnikiem analfabetyzmu a poziomem rozwoju gospodarczego.

  • Wyjaśnisz przyczyny zróżnicowania wskaźnika analfabetyzmu według płci i wieku.