Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RKvFpCRmrnTLo
Obraz przedstawia postać Boga. To stary, siwy mężczyzna z brodą i aureolą nad głową w obszernej szacie z uniesionymi lekko do góry dłońmi.

Czy Bóg jest ciałem? Natura Boga w tekście Tomasza z Akwinu

Giovanni Battista Cima da Conegliano, Bóg Ojciec, ok. 1510–1517
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Wizerunki Boga chrześcijan przedstawiają Go często jako starszego, siwego pana mieszkającego w chmurach. Czy jednak wiara, że Bóg jest osobą, oznacza, że posiada On ciało? Pytanie to ma fundamentalne znaczenie dla naszego rozumienia Boga. Na gruncie filozofii Tomasza z Akwinu cielesność Boga oznaczałaby, że jest On podobny wszystkiemu, co istnieje w przyrodzie – ta bowiem składa się z materialnych, czyli cielesnych bytów. Czy jednak możemy zgodzić się, że Bóg jest taki sam, jak każdy inny byt? Czy nie jest On raczej wyjątkiem od reguł, które rządzą materialną, zmysłową rzeczywistością?

Twoje cele
  • Przeanalizujesz fragment Summy teologii Tomasza z Akwinu.

  • Wyjaśnisz, w jaki sposób Tomasz z Akwinu rozstrzyga kwestię cielesności Boga.

  • Wyjaśnisz filozoficzne znaczenie pytania o naturę Boga.