RHiDkuMNVkdVp
Ilustracja przedstawia kobietę piszącą wzory matematyczne na szklanej tablicy.

Punkty na płaszczyźnie z układem współrzędnych

Źródło: Thisisengineering RAEng, dostępny w internecie: www.unsplash.com.

Na lekcji  uczniowie otrzymali papier milimetrowy z narysowanym  kartezjańskim  układem współrzędnych. Nauczycielka poprosiła, aby każdy sporządził w układzie współrzędnych  plan drogi prowadzącej z jego  domu do szkoły, z uwzględnieniem mijanych ulic i pominięciem różnych wysokości terenu.

Zaznaczyła,  że chciałaby, aby punkt 0,0 nie oznaczał   środka  drogi pomiędzy domem a szkołą.

Dom należy oznaczyć  jako punkt A, szkołę jako punkt B i  zapisać  współrzędne tych punktów.

Ponieważ uczniowie określili położenie punktu 0,0 w różnych miejscach, każdy z nich mieszkał gdzie indziej i rysował ulice w różnej skali, w efekcie – każdy z uczniów miał zapisane inne współrzędne.

Nauczycielka poleciła, aby na podstawie planów, obliczyli odległość dzielącą ich domy od szkoły, a następnie   ustalili, kto mieszka najbliżej szkoły.

Jak myślisz - czy łatwo było porównać uzyskane liczby? Dlaczego?

Twoje cele
  • Zaznaczysz punkty o danych współrzędnych w układzie współrzędnych.

  • W układzie współrzędnych zaznaczysz proste o danych własnościach.

  • Obliczysz odległość między punktami leżącymi na tej samej prostej.

  • Obliczysz pole trójkąta o wskazanych w układzie współrzędnych wierzchołkach.