Punkty na płaszczyźnie z układem współrzędnych
Na lekcji uczniowie otrzymali papier milimetrowy z narysowanym kartezjańskim układem współrzędnych. Nauczycielka poprosiła, aby każdy sporządził w układzie współrzędnych plan drogi prowadzącej z jego domu do szkoły, z uwzględnieniem mijanych ulic i pominięciem różnych wysokości terenu.
Zaznaczyła, że chciałaby, aby punkt nie oznaczał środka drogi pomiędzy domem a szkołą.
Dom należy oznaczyć jako punkt , szkołę jako punkt i zapisać współrzędne tych punktów.
Ponieważ uczniowie określili położenie punktu w różnych miejscach, każdy z nich mieszkał gdzie indziej i rysował ulice w różnej skali, w efekcie – każdy z uczniów miał zapisane inne współrzędne.
Nauczycielka poleciła, aby na podstawie planów, obliczyli odległość dzielącą ich domy od szkoły, a następnie ustalili, kto mieszka najbliżej szkoły.
Jak myślisz - czy łatwo było porównać uzyskane liczby? Dlaczego?
Zaznaczysz punkty o danych współrzędnych w układzie współrzędnych.
W układzie współrzędnych zaznaczysz proste o danych własnościach.
Obliczysz odległość między punktami leżącymi na tej samej prostej.
Obliczysz pole trójkąta o wskazanych w układzie współrzędnych wierzchołkach.