Przeczytaj
Układ współrzędnych na płaszczyźnieUkład współrzędnych na płaszczyźnie, który będziemy rozważać jest dwuwymiarowym obiektem opisującym (porządkującym) płaszczyznę, składającym się z dwóch prostopadłych osi liczbowych: poziomej oraz pionowej .
Osie te reprezentują uporządkowane zbiory liczbowe (najczęściej każda z nich przedstawia zbiór liczb rzeczywistych).
Punkt przecięcia osi nazywamy początkiem układu współrzędnych. Punkt ten ma współrzędne .
Każdy dowolnie wybrany na płaszczyźnie punkt można jednoznacznie opisać za pomocą dwóch liczb nazywanych współrzędnymi. Weźmy na przykład punkt . Zapisujemy go następująco: . Pierwszą współrzędną punktu (zwaną odciętą) odczytujemy na osi , a drugą współrzędną (zwaną rzędną) odczytujemy na osi .
Na rysunku zaznaczono punkt , którego pierwsza współrzędna jest równa , a druga współrzędna jest równa , co zapisujemy następująco: .
![Na ilustracji przedstawiono układ współrzędnych z poziomą osią X od minus czterech do czterech, oraz z pionową osią Y od minus jeden do czterech. Na płaszczyźnie zaznaczono punkt A o współrzędnych 2;3.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R5boNKUXUVm7e/1640879284/27X2b9AgF8cQIVvlC5Z9WpKs7clvZpfg.png)
Zbiór wszystkich punktów płaszczyzny, których pierwsza współrzędna jest równa
, jest prostą równoległą do osi i mającą równanie: .
Zbiór wszystkich punktów płaszczyzny, których druga współrzędna jest równa , jest prostą równoległą do osi i mającą równanie: .
Każdą prostą równoległą do osi będziemy nazywać prostą pionową, a każdą prostą równoległą do osi prostą poziomą.
Proste o równaniach oraz są równoległe do osi (czyli są poziome). Proste o równaniach oraz są równoległe do osi (czyli są pionowe).
![Na ilustracji przedstawiono układ współrzędnych z poziomą osią X od minus czterech do czterech, oraz z pionową osią Y od minus czterech do czterech. Na płaszczyźnie narysowano granatowym kolorem, proste równoległe do osi Y, opisane x=-3, oraz x=1. Kolorem różowym zaznaczono proste równoległe do osi X, opisane y=-4, oraz y=2.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1JPOOnb4bRf4/1640879284/2hSXmlK7VDwpYDdRTGPxqdVnvrZzuVWu.png)
Obliczenie odległości punktówodległości punktów o współrzędnych całkowitych, które leżą na tej samej prostej poziomej lub pionowej, sprowadza się do obliczenia liczby odcinków jednostkowych zawartych w odcinku, którego końcami są podane punkty.
Odległość między punktami oraz można znaleźć, licząc odcinki jednostkowe zawarte w odcinku . Przekonamy się wtedy, że . Odległość między punktami oraz również można znaleźć, zliczając odpowiednio odcinki jednostkowe. Zobaczymy wtedy, że .
![Na ilustracji przedstawiono układ współrzędnych z poziomą osią X od minus czterech do czterech, oraz z pionową osią Y od minus czterech do pięciu. Na płaszczyźnie narysowano dwa odcinki. Poziomy odcinek CD, ograniczony punktem C o współrzędnych -3;1, oraz punktem D1;1. Pionowy odcinek AB, ograniczony punktem A2;4, oraz B2;-3.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R15TbuXhZzzfO/1640879284/GWws0lEPpGrtaBYVw5FOV6bs4tgHLTi1.png)
Odległości między punktami oraz nie można znaleźć w ten sposób. Można jednak zauważyć, że odległość ta jest równa odległości liczb oraz na osi liczbowej. Stąd:
![Na ilustracji przedstawiono układ współrzędnych z poziomą osią X od minus czterech do czterech, oraz z pionową osią Y od minus trzech do trzech. Na płaszczyźnie narysowano poziomy odcinek, ograniczony z lewej strony zamalowanym punktem o współrzędnych -2;1, oraz z prawej strony 3;1. Punkty zrzutowano, prowadząc pionowe linie przerywane łączące punkty ograniczające odcinek, z osią X.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rh52QiWCNrcry/1640879285/2NMfNM2ha5ntHfy6rTHq8OISO7on4E3C.png)
Ciekawsza sytuacja ma miejsce wtedy, gdy odcinek, którego końcami są dane punkty, nie jest równoległy do osi układu współrzędnych.
Spójrzmy na poniższy rysunek. Chcemy wyznaczyć odległość punktu od punktu .
![Na ilustracji przedstawiono układ współrzędnych z poziomą osią X od minus dwóch do sześciu, oraz z pionową osią Y od minus jeden do pięciu. Na płaszczyźnie zaznaczono punkt A o współrzędnych -1;1, oraz punkt B o współrzędnych 4;4.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1CDsgtLPjrsD/1640879285/2BPdOEXfzDkvTjPvOROoLBjeNbv1BEeg.png)
Najpierw narysujmy odcinek reprezentujący odległość między punktami.
![Na ilustracji przedstawiono układ współrzędnych z poziomą osią X od minus dwóch do sześciu, oraz z pionową osią Y od minus jeden do pięciu. Na płaszczyźnie narysowano ukośny odcinek ograniczony z lewej strony punktem A, o współrzędnych -1;1, oraz z prawej strony punktem B o współrzędnych 4;4.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R16ATYB6Fh5gU/1640879285/1EvwTt9qGb95QB05zSer1bIMzOrbMSQq.png)
Teraz dorysujmy do tego odcinka dwa kolejne: poziomy i pionowy tak, aby wspólnie utworzyły trójkąt prostokątny. Wtedy długość odcinka , będziemy mogli obliczyć z twierdzenia Pitagorasa.
![Na ilustracji przedstawiono układ współrzędnych z poziomą osią X od minus dwóch do sześciu, oraz z pionową osią Y od minus jeden do pięciu. Na płaszczyźnie narysowano trójkąt o wierzchołkach A-1;1, B4;4, oraz C4;1.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/REDhD5WsbHgSP/1640879286/8Do2JhrO2NQxq73bljKQAXLlapCCWT6i.png)
Oznaczmy na początku współrzędne: , oraz .
Z rysunku łatwo odczytujemy, że długość odcinka wynosi: .
A długość odcinka wynosi: .
Mając długości obu tych odcinków, obliczmy długość odcinka .
Na mocy twierdzenia Pitagorasa mamy:
.
Podstawmy współrzędne.
Ostatecznie otrzymujemy wzór:
Obliczenia przedstawione w powyższym problemie prowadzą nas do poniższego twierdzenia.
Odległość dwóch punktówOdległość dwóch punktów oraz w układzie współrzędnych dana jest wzorem:
Wzór można stosować także w przypadku, gdy punkty i leżą na tej samej prostej pionowej lub poziomej.
Jeśli np. , to .
Obliczymy, ile jest równa odległość między punktami oraz .
![Na ilustracji przedstawiono układ współrzędnych z poziomą osią X od minus dwóch do sześciu, oraz z pionową osią Y od minus jeden do pięciu. Na płaszczyźnie zaznaczono punkt A o współrzędnych -2;1, oraz punkt B o współrzędnych 4;4.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RNcaJd0a5keDB/1640879286/1oRH9BAqC0SkNTItkqxA0DNbv3nQWIrx.png)
Podobnie jak wcześniej, dorysujemy punkt i poprowadzimy odcinki między punktami tak, aby powstał trójkąt prostokątny z przeciwprostokątną i z przyprostokątnymi równoległymi do obu osi (rysunek poniżej).
![Na ilustracji przedstawiono układ współrzędnych z poziomą osią X od minus dwóch do sześciu, oraz z pionową osią Y od minus jeden do pięciu. Na płaszczyźnie narysowano trójkąt o wierzchołkach A-2;1, B4;4, oraz C4;1.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1BDf0YM9qjyE/1640879286/1gGls6u6NA7bsgWH455VXjl5Ak5LMcKw.png)
Długości przyprostokątnych można odczytać z rysunku. Mamy zatem:
oraz
.
Na mocy twierdzenia Pitagorasa mamy:
.
Wyznaczymy długość odcinka o końcach w punktach: oraz .
Bezpośrednio ze wzoru mamy:
Znajdziemy środek odcinka o końcach i .
![Na ilustracji przedstawiono układ współrzędnych z poziomą osią X od minus czterech do czterech, oraz z pionową osią Y od minus jeden do czterech. Na płaszczyźnie narysowano poziomy odcinek, ograniczony z lewej strony zamalowanym punktem A o współrzędnych -2;3, oraz z prawej strony punktem B o współrzędnych 4;3.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RPCkHAlUiCfYg/1640879287/EscZF02UR690lkFy2USQAeIipVb3ZPyk.png)
sposób :
Odcinek jest poziomy, zatem wiemy od razu, że druga współrzędna środka będzie taka sama jak drugie współrzędne końców odcinka. Możemy więc zapisać:
.
Odczytujemy pierwsze współrzędne końców odcinka:
, .
Obliczamy średnią arytmetyczną obu współrzędnych:
.
Średnia jest pierwszą współrzędną środka, czyli .
Zatem ostatecznie współrzędne środka wynoszą .
sposób :
Zauważmy, że odcinek jest poziomy, czyli równoległy do osi . Możemy zatem łatwo obliczyć długość odcinka , odejmując pierwsze współrzędne od siebie.
,
Aby uzyskać pierwszą współrzędną środka, wystarczy podzielić długość odcinka na pół (otrzymujemy ) i znaleźć punkt na odcinku oddalony o jednostki jednocześnie od punktu i od punktu .
oraz
Dlaczego raz dodajemy, a raz odejmujemy ? Otóż kierujemy się na prawo od punktu (w prawą stronę wartości na osi rosną, stąd plus) oraz kierujemy się na lewo od punktu (w lewą stronę wartości na osi maleją, stąd minus).
Czyli pierwsza współrzędna środka wynosi .
Druga współrzędna jest oczywiście taka sama jak w przypadku punktów i , gdyż odcinek jest poziomy.
Zatem ostatecznie współrzędne środka wynoszą .
![Na ilustracji przedstawiono układ współrzędnych z poziomą osią X od minus czterech do czterech, oraz z pionową osią Y od minus jeden do czterech. Na płaszczyźnie narysowano poziomy odcinek, ograniczony z lewej strony zamalowanym punktem A o współrzędnych -2;3, oraz z prawej strony punktem B o współrzędnych 4;3. Zaznaczono punkt S o współrzędnych 1;3, stanowiący środek odcinka AB.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R16rgtuXEZIos/1640879287/umBJyup44abZWCu7qfuE9p7nz4HQXWmp.png)
Podobnie możemy szukać środka odcinka pionowego.
Znajdziemy współrzędne środka odcinka o końcach oraz .
![Na ilustracji przedstawiono układ współrzędnych z poziomą osią X od minus dwóch do pięciu, oraz z pionową osią Y od minus trzech do sześciu. Na płaszczyźnie narysowano pionowy odcinek, ograniczony punktem A o współrzędnych 1;-3, oraz punktem B o współrzędnych 1;5.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RrPtBmzBh16n3/1640879287/GD4OYSUH7X3GUKLIW7A5SKH2n4psPW10.png)
Obliczymy współrzędne środka również dwoma sposobami, jak w poprzednim przykładzie.
sposób :
Odcinek jest pionowy, zatem wiemy od razu, że pierwsza współrzędna środka będzie taka sama jak pierwsze współrzędne końców odcinka. Możemy więc zapisać:
.
Odczytujemy drugie współrzędne końców odcinka:
, .
Obliczamy średnią arytmetyczną obu współrzędnych:
.
Średnia jest drugą współrzędną środka, czyli .
Zatem ostatecznie współrzędne środka wynoszą .
sposób :
Zauważmy, że odcinek jest pionowy, czyli równoległy do osi . Możemy zatem łatwo obliczyć długość odcinka , odejmując drugie współrzędne od siebie.
,
Aby uzyskać drugą współrzędną środka, wystarczy podzielić długość odcinka na pół (otrzymujemy ) i znaleźć punkt na odcinku oddalony o jednostki jednocześnie od punktu i od punktu .
oraz
Dlaczego raz dodajemy, a raz odejmujemy ? Podobnie jak poprzednio, ma to związek ze zwrotem osi. Otóż kierujemy się w górę od punktu (w górę wartości na osi rosną, stąd plus) oraz kierujemy się w dół od punktu (w dół wartości na osi maleją, stąd minus).
Czyli druga współrzędna środka wynosi .
Pierwsza współrzędna jest oczywiście taka sama jak w przypadku punktów i , gdyż odcinek jest pionowy.
Zatem ostatecznie współrzędne środka wynoszą .
![Na ilustracji przedstawiono układ współrzędnych z poziomą osią X od minus dwóch do pięciu, oraz z pionową osią Y od minus trzech do sześciu. Na płaszczyźnie narysowano pionowy odcinek, ograniczony punktem A o współrzędnych 1;-3, oraz punktem B o współrzędnych 1;5. Zaznaczono punkt S o współrzędnych 1;1, stanowiący środek odcinka AB.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1AIra4Ktcnjm/1640879287/sH6MrNnIZEbPVw1iPrOR6Yn6vst8cRwP.png)
Trochę trudniejsza sytuacja zachodzi wtedy, gdy odcinek jest „ukośny”.
Znajdziemy środek odcinka o końcach i .
![Na ilustracji przedstawiono układ współrzędnych z poziomą osią X od minus trzech do pięciu, oraz z pionową osią Y od minus jeden do czterech. Na płaszczyźnie narysowano ukośny odcinek ograniczony z lewej strony punktem A, o współrzędnych -3;1, oraz z prawej strony punktem B o współrzędnych 5;1.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R101G8NtkpL9j/1640879288/1b1vxAhyok3g97hyxOOXrtKHCPITiSzy.png)
Poprowadźmy dwa dodatkowe odcinki tak, aby utworzyć trójkąt prostokątny .
![Na ilustracji przedstawiono układ współrzędnych z poziomą osią X od minus trzech do pięciu, oraz z pionową osią Y od minus jeden do czterech. Na płaszczyźnie narysowano ukośny odcinek ograniczony z lewej strony punktem A, o współrzędnych -3;1, oraz z prawej strony punktem B o współrzędnych 5;1. Zaznaczono punkt C o współrzędnych 5;-1, który połączono z punktem A i B linią przerywaną.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1YEzFOMUWWXM/1640879288/1M5IhSvAgaTwe7UGtVKi6o5caFjj5BKM.png)
Odczytajmy współrzędne punktu : oraz . Zatem .
Następnie znajdziemy środki boków oraz . Wykorzystamy pierwszy sposób (obliczymy średnie wartości).
Środek odcinka oznaczymy jako . Wiemy, że druga współrzędna środka jest taka sama jak drugie współrzędne końców odcinka. Pozostaje nam obliczyć pierwszą współrzędną. Mamy więc
.
Środek odcinka oznaczymy jako . Wiemy, że pierwsza współrzędna środka jest taka sama jak pierwsze współrzędne końców odcinka. Pozostaje nam obliczyć drugą współrzędną. Mamy więc
.
Teraz rysujemy rzuty wyznaczonych środków na odcinek .
![Na ilustracji przedstawiono układ współrzędnych z poziomą osią X od minus trzech do pięciu, oraz z pionową osią Y od minus jeden do czterech. Na płaszczyźnie narysowano ukośny odcinek ograniczony z lewej strony punktem A, o współrzędnych -3;1, oraz z prawej strony punktem B o współrzędnych 5;1. Zaznaczono punkt C o współrzędnych 5;-1, który połączono z punktem A i B linią przerywaną. Literą S oznaczono środki odcinków. Punkt S o współrzędnych 1;1 na odcinku AB, punkt S1 o współrzędnych 1;-1 na odcinku AC, oraz punkt S2 o współrzędnych 5;1 na odcinku BC.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RSplt2JCj1bBG/1640879288/1UyN9xqXixFRDXXOWJCgTzqVuVB6dP5O.png)
Z rysunku łatwo zauważyć, że współrzędne środka odcinka to średnie, które właśnie obliczyliśmy, zatem zapisujemy:
.
Uogólniając rozumowanie z przykładu, otrzymujemy twierdzenie.
Punkt , który jest środkiem odcinka o końcach i , ma współrzędne:
Środkiem odcinka o końcach oraz jest punkt:
.
Dane są punkty: , , . Obliczmy obwód trójkąta .
Ze wzoru na odległość punktów mamy: ,
,
,
czyli
.
Odpowiedź: Obwód trójkąta jest równy .
Dany jest trójkąt o wierzchołkach: , oraz . Punkt to punkt przecięcia jego środkowych. Jaka jest długość odcinka ?
![Na ilustracji przedstawiono układ współrzędnych z poziomą osią X od minus czterech do czterech, oraz z pionową osią Y od minus dwa do czterech. Na płaszczyźnie narysowano trójkąt o wierzchołkach A-1;-2, B2;1, oraz C1;4. Zaznaczono środkową każdego boku, które przecinają się w punkcie S.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1bhz1BmKswj4/1640879289/aUOuX1crPcviV33autk5Z0A6nlzEq6E2.png)
Środkiem odcinka jest punkt: .
Stąd: .
Ponieważ środkowe w trójkącie przecinają się w stosunku , więc: .
Odpowiedź: Długość odcinka jest równa .
Obliczymy wysokość poprowadzoną z punktu w trójkącie , w którym: , oraz . Następnie obliczymy pole trójkąta .
![Na ilustracji przedstawiono układ współrzędnych z poziomą osią X od minus czterech do czterech, oraz z pionową osią Y od minus dwóch do czterech. Na płaszczyźnie narysowano trójkąt o wierzchołkach A-1;1, B3;4, oraz C-1;2.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RrReQ58jx3dzh/1640879289/2DQEBKx1Ty7VmWUCebVkZ1dduqFdCakz.png)
Punkty i mają równe pierwsze współrzędne, więc leżą na tej samej prostej pionowej o równaniu . Prosta pozioma (czyli prostopadła do odcinka ) przechodząca przez wierzchołek ma równanie . Proste oraz przecinają się w punkcie .
![Na ilustracji przedstawiono układ współrzędnych z poziomą osią X od minus czterech do czterech, oraz z pionową osią Y od minus dwóch do czterech. Na płaszczyźnie narysowano trójkąt o wierzchołkach A-1;1, B3;4, oraz C-1;2. Linią przerywaną zaznaczono prostą y=4, na której leży punkt B, oraz prostą x=-1, na której leży punkt A. Proste przecinają się pod kątem prostym.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RTCaLhnxaIM79/1640879289/13ej2tzUpRFFKmwBATjOjv2Uooja4Tdy.png)
Odcinek to wysokość w trójkącie opuszczona z wierzchołka na bok . Ze wzoru na odległość punktów mamy:
oraz .
Stąd pole trójkąta jest równe:
.
Odpowiedź: Wysokość trójkąta poprowadzona z punktu jest równa 4, a pole trójkąta jest równe .
Wykażemy, że punkty: , oraz leżą na tym samym okręgu o środku w punkcie .
![Na ilustracji przedstawiono układ współrzędnych z poziomą osią X od minus czterech do czterech, oraz z pionową osią Y od minus dwóch do czterech. Na płaszczyźnie narysowano okrąg o środku w punkcie O0;0 i promieniu równym pięć. Na okręgu zaznaczono punkty A i B, leżące w pierwszej ćwiartce układu współrzędnych, oraz punkt C leżący w drugiej ćwiartce układu współrzędnych.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1KZZToEZRlU4/1640879289/HMNRXkXCVpkFsmiuPlfG6Pd9UCv5knZ1.png)
Zauważamy, że:
,
,
.
Odpowiedź: Wszystkie trzy punkty leżą w tej samej odległości od początku układu współrzędnych, zatem należą do tego samego okręgu o środku w punkcie i promieniu .
Obliczymy pole trójkąta o wierzchołkach: , , .
Dorysujemy punkty , oraz , tak by powstał prostokąt tak, jak na rysunku poniżej.
Oczywiście: , i .
Pole trójkąta otrzymamy, odejmując pola trzech trójkątów: , i od pola prostokąta :
.
![Na ilustracji przedstawiono układ współrzędnych z poziomą osią X od minus dwóch do sześciu, oraz z pionową osią Y od minus jeden do pięciu. Na płaszczyźnie narysowano trójkąt o wierzchołkach A w punkcie -2;-1, B5;1, oraz C3;4. Na płaszczyźnie dorysowano punkty K5;-1, L5;4, oraz M-2;4, które po połączeniu utworzyły prostokąt AKLM. Wierzchołki trójkąta ABC, leżą na bokach trójkąta. Zacieniowano trójkąty AMC, LBC, oraz ABK.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RCyRmEimsPXb8/1640879290/iVjVWkDeeon67GRloAJ6U8k3JOPu1kFP.png)
Odpowiedź: Pole trójkąta jest równe .
Słownik
to dwie osie liczbowe (oznaczone zwykle i ), przecinające się pod kątem prostym w punkcie, który na obu osiach reprezentuje zero
Odległość dwóch punktów oraz jest dana wzorem: