Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1ZOIAxBLs5SH
Zdjęcie przedstawia strzykawkę z zieloną cieczą wewnątrz. Na końcówce igły znajduje się kropla wspomnianej cieczy.

Jak zbudowane są fenole?

Do zabijania więźniów niemieckich obozów wykorzystywano fenol, ze względu na jego właściwości toksyczne.
Źródło: dostępny w internecie: www.pixabay.com, domena publiczna.

Mechanizmy obronne to pojęcie z zakresu nauk psychologii czy psychoanalizy. Na ogół są nawykowe i nieuświadomione. W pewnym nasileniu wykształciły się praktycznie u każdego człowieka i pełnią rolę przystosowawczą. Zaliczyć do nich możemy m.in.: wyparcie, zaprzeczenie, izolację czy racjonalizację. Mechanizmy obronne wykształciły nie tylko zwierzęta, ale również rośliny, np. jako sposób ochrony przed zniszczeniem przez owady. Niektóre z nich możemy łatwo dostrzec, jak np. włoski, kolce czy ciernie. Zapewne nie raz zranił Cię kolec róży lub poparzyła pokrzywa. Mechanizmy obronne u roślin to między innymi ich właściwości toksyczne oraz wydzielanie substancji odstraszających, przykładem których są fenole. Czy wiesz, jak zbudowane są fenole?

Twoje cele
  • Scharakteryzujesz budowę fenoli pod kątem umiejscowienia grupy hydroksylowej względem szkieletu węglowego.

  • Porównasz ogólną budowę cząsteczek alkoholi i fenoli pod kątem budowy szkieletu węglowego oraz hybrydyzacji atomów węgla.

  • Na podstawie wzoru lub opisu zaklasyfikujesz, czy substancja jest alkoholem, czy fenolem.

  • Wyjaśnisz odmienną reaktywność grupy hydroksylowej w cząsteczce fenolu na podstawie struktur mezomerycznych.