Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RWBKYE77sBi6O
Zdjęcie okładkowe (poglądowe) przedstawia aparaturę Canberra, stosowaną do identyfikacji oraz pomiarów ilościowych nuklidów gamma i alfa promieniotwórczych otrzymywanych sztucznie w cyklotronie. Na tle zdjęcia umieszczono tytuł "Jak czytać teksty naukowe i popularnonaukowe z fizyki i astronomii?".

Jak czytać teksty naukowe i popularnonaukowe z fizyki i astronomii?

Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, Tomasz Wójcik, licencja: CC BY 4.0.

Czy to nie ciekawe?

„I nic nie wiem, i nic nie rozumiem
I wciąż wierzę biednymi zmysłami,
Że ci ludzie na drugiej półkuli
Muszą chodzić do góry nogami.”

Tuwim wyraził w ten sposób to, co spędza sen z powiek młodym ludziom, szczególnie przed egzaminami. To niepokój o poprawne rozumienie podczas uczenia się i rodzące się stąd pytanie - jak się uczyć, w tym oczywiście: jak czytać, by rozumieć? W szczególności - by zrozumieć fizykę.

Oto jest pytanie - chce się powiedzieć. Ważne - skoro tak („Zrozumieć fizykę”) nazywa się podręcznik fizyki.

Twoje cele

Dzięki lekturze tego tekstu:

  • dowiesz się, jaka jest struktura tekstów naukowych i popularnonaukowych,

  • będziesz wiedzieć, co robić, kiedy tekst jest dla Ciebie niezrozumiały,

  • dowiesz się, jak być przygotowanym do lektury tekstów o charakterze naukowym,

  • nauczysz się tak czytać, by uniknąć czytania bez zrozumienia,

  • poznasz smak satysfakcji ze zdobytej poprzez czytanie wiedzy,

  • wykorzystasz zdobyte umiejętności do rozwiązania problemów.