Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RTDVB9spe8xnf
Zdjęcie przedstawia papier z bliskiej odległości, na którym znajdują się słowa zapisane czarnym atramentem.

Klasyczna filozofia niemiecka: Georg Wilhelm Friedrich Hegel — metamorfozy ducha

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Co to znaczy, że prawda jest całością? Czym jest całość?

Wielki system naukowy Hegla opisując przejawianie się idei absolutnej w różnych postaciach, miał za zadanie osiągnięcie pełnej syntezy wiedzy. Drogą do tego celu było przezwyciężanie przeciwieństw i pozornych sprzeczności, jakie ludzki umysł spotyka w świecie doświadczenia. W słynnym dziele Fenomenologia ducha Hegel powiedział: „Prawda jest całością. Całością zaś jest tylko taka istota, która dzięki swemu rozwojowi dochodzi do swego ostatecznego zakończenia”. Całość w ujęciu Hegla nie jest więc strukturą,  ale przemianą. Absolut, czy też idea absolutna to nieskończone życie rzeczywistości, w której następuje jedność podmiotu i przedmiotu. Rzeczywistość jako podmiot poznaje samą siebie jako przedmiot, w ludzkim duchu i za jego pośrednictwem.

Twoje cele
  • Poznasz założenia Heglowskiej fenomenologii ducha.

  • Przeanalizujesz związek języka Hegla z charakterem jego filozofii i zadaniem jakie sobie stawiała.

  • Wyjaśnisz Heglowski pogląd, że przyroda i duch są w tylko różnymi sposobami przedstawiania istnienia idei absolutnej, a sztuka i religia jej różnymi sposobami ujmowania siebie i nadawania sobie adekwatnego istnienia.