Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RCLJMRw0kzeHF
Grafika przedstawia nakładające się na siebie siatki. Siatki mają kolor pomarańczowy. Siatki składają się z trójkątów oraz równoległoboków.

Siatka ostrosłupa

Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, domena publiczna.

Zagadnienie związane ze sklejaniem elementów płaskiego modelu, z którego powstanie obiekt przestrzenny, jest często obecne w naszym codziennym życiu. Dzieci składają modele zabawek, dorośli skręcają meble, wykorzystując przygotowane przez producenta instrukcje. Czy zastanawiałeś się kiedyś, ile różnych siatek można zaprojektować dla wskazanego wielościanu? A może zastanawiałeś się, czy siatka jednoznacznie wyznacza nam kształt wielościanu? To zagadnienie nie tak dawno rozstrzygnęli matematycy. Udowodniono, że jeśli daną siatkę skleimy do wielościanu wypukłego – będzie on jedynym wielościanem wypukłym możliwym do zrealizowania w wyniku tego sklejenia. Jeżeli natomiast skleimy naszą siatkę do wielościanu niewypukłego, to sytuacja nie jest już tak jednoznaczna. W 1974 roku matematyk Herman Gluck z Uniwersytetu Pensylwanii stwierdził, że istnieją wielościany, które mogą się poruszać zmieniając swój kształt. Jednak dopiero trzy lata później Robert Connelly z Uniwersytetu Cornella, jednego z najbardziej prestiżowych uniwersytetów amerykańskich, skonstruował pierwszą taką powierzchnię wielościenną. Fleksor – tak nazwano wielościan, który może się poruszać zmieniając swój kształt. Fleksor Connelly’ego posiada 18 ścian, 11 wierzchołków i 27 krawędzi. Robert Connelly pokazał więc, jak z tej samej siatki otrzymać różne bryły. Wzorując się na tym pomyśle Klaus Steffen utworzył fleksor o 14 ścianach, 9 wierzchołkach i 21 krawędziach . Jego siatkę przedstawiamy na rysunku poniżej. Jeżeli masz cierpliwość i pewne zdolności manualne, możesz sam skleić taki model i zobaczyć na własne oczy, co się tam właściwie dzieje. Spróbuj jednak użyć twardego i grubego papieru, gdyż przy ruszaniu naszą powierzchnią każda ściana z osobna musi pozostać sztywna. Co ciekawe, w 1995 roku rosyjski matematyk I.G. Maksimow pokazał, że ruchomy wielościan Steffena jest fleksorem o najmniejszej liczbie wierzchołków!

RLJdsoBEeYKqJ

Celem poniższego materiału jest przybliżenie Ci pojęcia siatki ostrosłupa. Zobaczysz, jak wykorzystywać zależności widoczne na płaszczyźnie do rozwiązywania problemów przestrzennych. Nauczysz się przechodzić z rysunku rzutowego bryły do jej płaskiej siatki i wykorzystywać oba te narzędzia do rozwiązywania zadań ze stereometrii.

Twoje cele
  • Zaprojektujesz i skonstruujesz siatki ostrosłupów.

  • Wskażesz na siatkach, które ich elementy pokrywają się w przestrzeni.

  • Zastosujesz umiejętność tworzenia szkicu ostrosłupa w rzucie i jego siatki do zaplanowania rozwiązania zadania.