Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Intuicyjnie każdy uczeń wie, czym jest siatka ostrosłupa. Aby jednak ujednolicić nasze wyobrażenia, rozstrzygnąć ewentualne wątpliwości, przyjmijmy następującą definicję:

Siatka ostrosłupa
Definicja: Siatka ostrosłupa

Siatką ostrosłupa nazywamy rysunek płaski odzwierciedlający w rzeczywistych wymiarach ściany ostrosłupa, zawierający największą możliwą liczbę wspólnych krawędzi bryły.

Siatki ostrosłupów mogą być projektowane na różne sposoby - najczęściej rozcina się wszystkie krawędzie boczne.

W poniższym aplecie zwróć uwagę na liczbę krawędzi i wierzchołków bryły w przestrzeni oraz liczbę odcinków i wierzchołków trójkątów ścian bocznych w siatce.

R1iLzk8C1NrVl
Aplet przedstawia ostrosłup, którego podstawą jest prostokąt. Aplet daje możliwość zmiany wymiarów podstawy, wysokości ostrosłupa, nachylenia ostrosłupa oraz stopień jego rozłożenia. Parametry podstawy to a oraz b, ich wartość można ustawić od 0.1 do 2. Wysokość h ma zakres od 0.1 do 4. Nachylenie ostrosłupa r można ustawić od -1 do 1, przy czym jeśli r jest równe zero to mamy ostrosłup prosty, poniżej zera przechyla się w on w lewą stronę, powyżej zera przechyla się on w prawą stronę. Za pomocą parametru t możliwe jest również rozłożenie modelu jakim jest ostrosłup, w taki sposób aby przedstawiał on siatkę. Ustawiając następujące parametry: a równa się 1, b równa się 1, h równa się 1, r równa się 0, t równa się 0, otrzymujemy ostrosłup prawidłowy, którego podstawą jest kwadrat. Ostrosłup nie jest pochylony w żadną stronę, a model ostrosłupa jest złożony. Ustawiając parametry: a równa się 1, b równa się 0,5, h równa się 3, r równa się 1, t równa się 1 otrzymujemy siatkę ostrosłupa. Jest ona nieregularna. Składa się z prostokąta, dwóch wąskich trójkątów i dwóch szerokich trójkątów. Trójkąty te nie są trójkątami równoramiennymi, gdyż parametr r równy 1 sprawił, że ostrosłup będzie pochylony w prawą stronę.

Aby zaprojektować siatkę ostrosłupa, musisz dobrze znać wszystkie wymiary jego ścian. Jest to zatem typowe zadanie konstrukcyjne. Przedstawiając rozwiązanie zadania konstrukcyjnego, powinniśmy wyodrębnić jego cztery etapy:

  1. Analizę warunków.

  2. Opis konstrukcji.

  3. Właściwą konstrukcję.

  4. Dowód poprawności konstrukcji.

Najczęściej w rzeczywistości szkolnej jednak, trzy wymienione etapy: analiza, opis i dowód poprawności konstrukcji są wykonywane ustnie. Uczeń skupia się jedynie na właściwej konstrukcji, którą kreśli za pomocą cyrkla i linijki.

Przykład 1

Dane są dwa odcinki o długości odpowiednio a oraz b. Skonstruuj siatkę ostrosłupa sześciokątnego, którego podstawa jest wielokątem foremnymwielokąt foremnywielokątem foremnym o boku długości a, wysokość jest równa b i wszystkie krawędzie boczne są sobie równe.

Rozwiązanie:

  1. Analiza zadania:

R1aM1XxxKNJTI

Celem zadania jest konstrukcja siatki ostrosłupa przedstawionego w rzucie. Jeżeli wszystkie krawędzie boczne tego ostrosłupa są sobie równe, to spodek wysokości G znajduje się w środku symetrii podstawy. Aby skonstruować siatkę, brakuje nam odcinka c, który reprezentuje krawędź boczną ostrosłupa. Konstrukcja musi zatem być dwuetapowa. W pierwszym etapie wykreślimy odcinek c. W drugim etapie wykreślimy właściwą siatkę.

  1. Opis konstrukcji:

Nr

Opis czynności

Efekt

1.

Konstruujemy trójkąt prostokątny o przyprostokątnych długości a oraz b.

Krawędź boczna c ostrosłupa.

2.

Kreślimy sześciokąt foremny o boku długości a.

Podstawa ostrosłupa.

3.

Kreślimy okręgi o środkach w wierzchołkach sześciokąta i promieniach c.

Punkty S siatki ostrosłupa

4.

Kreślimy trójkąty ścian bocznych.

Siatka ostrosłupa.

Zauważmy, że w opisie konstrukcji nie trzeba podawać wszystkich czynności konstrukcyjnych. Na tym etapie nauki możemy wykorzystywać poznane wcześniej konstrukcje podstawowe, jako etapy nowych konstrukcji.

  1. Właściwa konstrukcja:

Pierwszy etap:

R1DgTvVBNESJI

Drugi etap:

R16qSmwM73576
RPCpVLb7NgfN5

W praktyce, zamiast rysować pełne okręgi można zaznaczać tylko te ich fragmenty (łuki), które będą potrzebne do zlokalizowania punktu przecięcia kreślonych obiektów.

  1. Dowód poprawności konstrukcji:

Podstawa jest sześciokątem foremnym (z konstrukcji), a wszystkie ściany boczne są trójkątami równoramiennymi, ponieważ ich ramiona są promieniami izometrycznych okręgówokręgi izometryczneizometrycznych okręgów. Ponadto w pierwszym etapie konstrukcji widać trójkąt SGD, który gwarantuje, że wysokość ostrosłupa po sklejeniu siatki jest równa b. Konstrukcja jest możliwa do wykonania przy dowolnych zadanych z góry długościach odcinków a oraz b.

Przykład 2

Dany jest fragment siatki ostrosłupa - jego podstawa oraz jedna ze ścian. Dokończmy tę siatkę wiedząc, że punkt A jest jego spodkiem wysokości. Korzystając z siatki i informacji, że AB=4 oraz AE=5 obliczmy miary kątów wewnętrznych ścian bocznych danego ostrosłupa.

R1Z5H7BJQaK9o

Rozwiązanie:

Zwróćmy uwagę na symbole umieszczone na rysunku. Jednakowymi symbolami zaznaczone są odcinki tej samej długości. Naszą bryłą jest zatem ostrosłup, którego podstawą jest kwadrat a wysokością jest krawędź AE. Wykonujemy odpowiedni szkic do zadania w rzucie:

RQhHq4bpZhGws

Nietrudno zauważyć, że ściany boczne tego ostrosłupa są trójkątami prostokątnymi. Trójkąty ABE oraz ADE mają kąt prosty przy wierzchołku A. Trójkąty BCECDE są prostokątne, a krawędź CE jest ich przeciwprostokątną. Możemy zatem zaprojektować siatkę ostrosłupa, wystawiając w punktach A, B oraz D odpowiednie proste prostopadłe.

RG0ExSE2YEHq7

Zauważmy, że dokładność konstrukcji możemy sprawdzić mierząc cyrklem odcinki o końcu C. Mają one obrazować tę samą krawędź, zatem muszą być sobie równe. Jednocześnie istotnym jest, że trójkąty ABE oraz ADE1 są przystające, analogicznie trójkąty BCE3 oraz CDE2.

Obliczymy teraz miary kątów wewnętrznych ścian bocznych naszego ostrosłupa. Zastosujemy definicje funkcji trygonometrycznych kąta ostrego w trójkącie prostokątnym. Wykorzystując definicję tangensa kąta ostrego w trójkącie ABE otrzymamy:

tgB=EDAD=54

B=51°

Zatem kąty wewnętrzne trójkątów ABE oraz ADE to 51°, 39°, 90°.

Aby wykorzystać funkcje trygonometryczne w trójkącie BCE musimy najpierw obliczyć długość odcinka BE. Z twierdzenia Pitagorasa w trójkącie ABE otrzymujemy:

BE2=AB2+AE2

BE2=42+52

BE2=41

BE=41

Konsekwentnie zatem wyliczamy miary kątów w trójkącie BCE:

tgC=BEBC=414

Zatem kąty wewnętrzne trójkątów BCE oraz CDE to 58°, 32°, 90°.

Przykład 3

Na rysunku przestawiona jest siatka pewnego ostrosłupa, którego wszystkie krawędzie mają długość 10. Narysowano na niej kolorowe odcinki, których końce są każdorazowo środkami odpowiednich boków trójkątów równobocznych. Kolorowe odcinki po sklejeniu siatki w ostrosłup ograniczą pewien wielokąt. Oblicz pole tego wielokąta.

RHZQkLjmf3dRs

Rozwiązanie:

Po pierwsze zauważmy, że siatka zbudowana jest z czterech identycznych trójkątów równobocznych. Ostrosłupem, którego tyczy zadanie jest więc ostrosłup trójkątny. Analizując, które punkty z siatki skleją się ze sobą w przestrzeni, możemy wykonać szkic czworościanu w rzucie, który pozwoli nam zobaczyć wielokąt opisany w zadaniu.

RXjmknDIYBNWt

Na rysunku zaznaczona jest informacja, że punkty S4 oraz S6 zostały ze sobą utożsamione, analogicznie punkty S1 oraz S5. Ostatecznie rozpatrujemy czworokąt S1S2S3S4. Aby obliczyć jego pole, musimy go sklasyfikować. W pierwszym etapie zauważmy, że wszystkie boki tego czworokąta są odcinkami, które łączą środki dwóch boków w trójkącie. Zgodnie z twierdzeniem odcinki te są równe zatem połowie długości trzeciego boku trójkąta, czyli w naszym przypadku 5. Wiemy teraz, że nasz czworokąt jest rombem.

Zauważmy teraz, że trójkąty DS1S3 oraz DS2S4 są przystające na mocy znanej nam cechy przystawania trójkątówcechy przystawania trójkątówcechy przystawania trójkątów bok - kąt - bok. Istotnie, dwa sąsiednie boki trójkątów to odpowiednio wysokość ściany bocznej i połowa krawędzi bocznej naszego ostrosłupa. Jednocześnie kąt między tymi bokami w obu trójkątach jest identyczny ze względu na symetrię naszego czworościanu. Oznacza to, że omawiany czworokąt jest rombem o przekątnych równej długości, zatem jest kwadratem. To pozwala już obliczyć pole czworokąta P=52=25 i rozwiązuje problem zadania.

Zauważmy, że tym razem kluczowym elementem rozwiązania zadania było wykorzystanie naszej wyobraźni przestrzennej, która pozwoliła przeanalizować własności bryły na podstawie jej siatki. Taka umiejętność rozumienia i interpretacji pojęcia matematycznego oraz operowania obiektami matematycznymi jest zapisanym w podstawie programowej wymaganiem ogólnym i jeszcze wielokrotnie będzie wykorzystywana na zajęciach. Warto ją zatem trenować.

Słownik

wielokąt foremny
wielokąt foremny

wielokąt, którego wszystkie boki są równej długości i wszystkie kąty wewnętrzne są równej miary

okręgi izometryczne
okręgi izometryczne

okręgi, dla których istnieje takie przekształcenie zachowujące długości boków (izometria), w którym obrazem jednego okręgu jest drugi okrąg. Warunkiem koniecznym i wystarczającym na to, by dwa okręgi były izometryczne jest równość promieni tych okręgów

cechy przystawania trójkątów
cechy przystawania trójkątów

twierdzenie, które wskazuje, ile minimalnie i które elementy trójkąta należy ze sobą porównać, aby udowodnić, że dane dwa trójkąty są przystające:
(a) cecha bok‑bok‑bok BBB – przystawanie odpowiednich boków,
(b) cecha bok‑kąt‑bok BKB – przystawanie dwóch boków i kąta między nimi,
(c) cecha kąt‑bok‑kąt KBK – przystawanie dwóch kątów i boku zawartego w ich wspólnym ramieniu,
(d) cecha bok‑bok‑kąt BBK – przystawanie dwóch boków i kąta naprzeciw dłuższego z nich,
(e) cecha bok‑kąt‑kąt BKK – przystawanie dwóch kątów i boku leżącego naprzeciw wskazanego spośród nich