Jaki wpływ ma wojna na twórczość literacką? Czym różniło się doświadczenie I wojny światowej od przeżycia Holocaustu?
Wojna to nie tylko wydarzenie historyczne, które zamyka się w określonych ramach czasowych. Jej konsekwencje na długo pozostają bowiem w psychice ludzkiej, czasem prowadząc do smutnej konstatacji: wszystkie osiągnięcia człowieka są niewiele warte w obliczu potworności wojen, które rozpętuje.
Doświadczenia wojenne stanowią oczywiście ważny temat twórczości artystycznej. Guillaume Apollinaire, walczący jako ochotnik w I wojnie światowej, odkrywa dla sztuki nowe możliwości, pisze manifest swojej generacji, nastawionej na poszukiwanie i odkrywanie. Tadeusz Różewicz — świadek II wojny światowej, zachowuje postawę czujności i stawia pytania o sens tworzenia w świecie, który utracił kulturowe fundamenty i zdegradował człowieka.
Przeanalizujesz, w jaki sposób doświadczenie wojny staje się tematem poetyckim w twórczości Guillaume’a Apollinaire’a i Tadeusza Różewicza.
Scharakteryzujesz postawę podmiotu lirycznego w wierszu Prześliczna rudowłosa Guillaume’a Apollinaire’a.
Wyjaśnisz, na czym polega demitologizacja tradycji romantycznej w twórczości Różewicza na przykładzie wiersza Termopile polskie.
Utrwalisz umiejętność analizy i interpretacji utworów poetyckich.