Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RhiICTJ9CiSrS
Zdjęcie przedstawia starożytną płaskorzeźbę. Utrwalona została na niej scena z bitwy pod Maratonem. Ukazanych jest tu sześciu nagich, muskularnych mężczyzn. Trzech mężczyzn z lewej strony stoi odwróconych twarzami do trzech mężczyzn stojących z prawej strony.

Epikureizm i stoicyzm jako dwa paradygmaty etyki

Źródło: Matthias Kabel, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Co ważniejsze: szczęście czy dobro? Czy można osiągnąć szczęście, nie postępując dobrze? Do czego należy dążyć w życiu?  Jak planować swe działania, by były etyczne (etycznie wartościowe)? Czy w swym postępowaniu warto brać pod uwagę przede wszystkim skutki naszych czynów dla nas (zwłaszcza dla naszego bezpieczeństwa i naszej przyjemności), czy obowiązujące normy dotyczącego tego, jak należy postępować? Analiza starożytnych wzorców etycznych – epikureizmu i stoicyzmu – przybliża do udzielenia odpowiedzi na te pytania.

Twoje cele
  • Wyjaśnisz pojęcie paradygmatu etycznego.

  • Przedstawisz założenia paradygmatu etycznego epikureizmu.

  • Omówisz tezy stoickiego modelu etyki.

  • Porównasz paradygmat etyczny epikureizmu i stoicyzmu.