Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1YNHiYnsQ8uh
Zdjęcie przedstawia fragment bramy z napisem Arbeit macht frei.

Jak dalej żyć? Kondycja człowieka po katastrofie wojny

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Jak powinien zachować się poeta w obliczu kryzysu wszystkich wartości? Demaskować ich rozpad czy może bronić wiary w możliwość ich odbudowania?

Trzy wiersze Miłosza: Wiara, NadziejaMiłość zostały opublikowane w roku 1945. Poeta miał wówczas 34 lata i był twórcą dojrzałym. Odbudowanie wiary w porządek świata uważał za swoje powołanie, za obowiązek poezji w dobie końca wojny. Wiersz Różewicza Ocalony pochodzi z tomu Niepokój wydanego w roku 1947. Poeta z pokolenia Kolumbów miał wówczas 26 lat. Stawiał pytanie, czy powrót porządku świata jest możliwy po doświadczeniu totalitaryzmów.

Różnica wieku, doświadczenia i pozycji literackiej obu twórców pozwala przypuszczać, że Różewicz mógłby czuć się uczniem Miłosza. Tymczasem już jako debiutant wszedł on ze starszym poetą w trwały spór światopoglądowy. Polemika z moralnym, religijnym i filozoficznym programem, jaki wybrzmiewa z wiersza Ocalony, była preludiumpreludiumpreludium tego sporu.

preludium
Twoje cele
  • Ustalisz, na czym polegał światopoglądowy spór Różewicza z Miłoszem.

  • Dokonasz analizy porównawczej utworów Czesława Miłosza i Tadeusza Różewicza.

  • Określisz różnicę w poglądach Czesława Miłosza i Tadeusza Różewicza na pochodzenie zła.