Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Informacje o Czesławie Miłoszu i Tadeuszu Różewiczu znajdziesz m.in. w lekcji:
Trudny stoicyzm Czesława Miłosza na podstawie tomu OcaleniePMuqkrhFGTrudny stoicyzm Czesława Miłosza na podstawie tomu Ocalenie
„Moja poezja niczego nie tłumaczy…” – o poetyce wierszy Tadeusza RóżewiczaP67k2C4Wx„Moja poezja niczego nie tłumaczy…” – o poetyce wierszy Tadeusza Różewicza

Czas powstania utworów

Wiersze Wiara, NadziejaMiłość Miłosza wchodzą w skład cyklu Świat. Poema naiwne napisanego w 1943 r. w okupowanej Warszawie i włączonego do zbioru Ocalenie jako jego część V. Tom Ocalenie został wydany w roku 1945. Był to trzeci z kolei tom wierszy tego autora.

RWQm13b3wK0cD
Czesław Miłosz
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Wiersz Różewicza Ocalony pochodzi z wydanego w roku 1947 tomu Niepokój, który był pierwszym ogłoszonym drukiem zbiorem poezji tego autora, należącego do pokolenia KolumbówPokolenie Kolumbówpokolenia Kolumbów.

Czesław Miłosz Świat. Poema naiwne
R155sJrtY3yLF
Nagranie dźwiękowe Czesław Miłosz Świat. Poema naiwne.

Wiara

Wiara jest wtedy, kiedy ktoś zobaczy 
Listek na wodzie albo kroplę rosy 
I wie, że one są – bo są konieczne. 
Choćby się oczy zamknęło, marzyło, 
Na świecie będzie tylko to, co było, 
A liść uniosą dalej wody rzeczne.

Wiara jest także, jeżeli ktoś zrani 
Nogę kamieniem i wie, że kamienie 
Są po to, żeby nogi nam raniły. 
Patrzcie, jak drzewo rzuca długie cienie, 
I nasz, i kwiatów cień pada na ziemię: 
Co nie ma cienia, istnieć nie ma siły.

Nadzieja

Nadzieja bywa, jeżeli ktoś wierzy, 
Że ziemia nie jest snem, lecz żywym ciałem, 
I że wzrok, dotyk ani słuch nie kłamie. 
A wszystkie rzeczy, które tutaj znałem, 
Są niby ogród, kiedy stoisz w bramie. 

Wejść tam nie można. Ale jest na pewno. 
Gdybyśmy lepiej i mądrzej patrzyli, 
Jeszcze kwiat nowy i gwiazdę niejedną 
W ogrodzie świata byśmy zobaczyli. 
Niektórzy mówią, że nas oko łudzi 
I że nic nie ma, tylko się wydaje, 
Ale ci właśnie nie mają nadziei.
Myślą, że kiedy człowiek się odwróci, 
Cały świat za nim zaraz być przestaje, 
Jakby porwały go ręce złodziei.

Miłość

Miłość to znaczy popatrzeć na siebie,  
Tak jak się patrzy na obce nam rzeczy,  
Bo jesteś tylko jedną z rzeczy wielu.  
A kto tak patrzy, choć sam o tym nie wie,  
Ze zmartwień różnych swoje serce leczy,  
Ptak mu i drzewo mówią: przyjacielu.

Wtedy i siebie, i rzeczy chce użyć,  
Żeby stanęły w wypełnienia łunie.  
To nic, że czasem nie wie, czemu służyć:  
Nie ten najlepiej służy, kto rozumie.

mił Źródło: Czesław Miłosz, Świat. Poema naiwne, [w:] tegoż, Poezje wybrane, Kraków 1996, s. 32–33.
Tadeusz Różewicz Ocalony
R15B3k8BoiTaQ
Nagranie dźwiękowe Tadeusz Różewicz Ocalony.

Mam dwadzieścia cztery lata  
ocalałem  
prowadzony na rzeź.

To są nazwy puste i jednoznaczne:  
człowiek i zwierzę  
miłość i nienawiść  
wróg i przyjaciel  
ciemność i światło.

Człowieka tak się zabija jak zwierzę  
widziałem:  
furgony porąbanych ludzi  
którzy nie zostaną zbawieni.

Pojęcia są tylko wyrazami:  
cnota i występek  
prawda i kłamstwo  
piękno i brzydota  
męstwo i tchórzostwo.

Jednako waży cnota i występek  
widziałem:  
człowieka który był 
jeden występny i cnotliwy.

Szukam nauczyciela i mistrza  
niech przywróci mi wzrok słuch i mowę  
niech jeszcze raz nazwie rzeczy i pojęcia  
niech oddzieli światło od ciemności.

Mam dwadzieścia cztery lata  
ocalałem  
prowadzony na rzeź.

roz Źródło: Tadeusz Różewicz, Ocalony, [w:] tegoż, Wybór wierszy, Warszawa 1953, s. 15.

Wymowa tytułów OcalenieOcalony

Tytuł zbioru Miłosza z 1945 r. był manifestem koncepcji poezji, jaką wypracował on 
w latach okupacji. U jej podstaw leży przekonanie wyrażone w pytaniach: „Czym jest poezja, która nie ocala / Narodów ani ludzi?” z wiersza Przedmowa, otwierającego zbiór, oraz: „Czyż na to jestem stworzony, / By zostać płaczką żałobną?” z wiersza 
W Warszawie, który zamyka tom. W drugim pytaniu zdyskredytowany został powszechny w Polsce model poezji martyrologicznejmartyrologiamartyrologicznej. Pierwsze zaś odwołuje się do biblijnego w rodowodzie splotu poezji z moralnością i religią. Zadanie, jakie stawia Miłosz przed sobą i własną twórczością, jest szczególnym rodzajem odpowiedzialności poety współczesnego. To misja odbudowywania w człowieku poranionym wojną i totalitaryzmami wiary w ład świata.

R1CarTB33zFfN
Krakowskie Przedmieście podczas obrony Warszawy we wrześniu 1939 (autor zdjęcia nieznany)
Źródło: Marian Marek Drozdowski, Alarm dla Warszawy, Wiedza Powszechna: Warszawa 1969, s. 184–185.

Tytuł wiersza Różewicza Ocalony poprzez liczbę i rodzaj gramatyczny wskazuje na pojedynczego człowieka. Użyty tu imiesłów brzmi jak tytuł portretu malarskiego i wchodzi w pewną kolizję z wyznaniem lirycznym utrzymanym w 1. osobie liczby pojedynczej. W odróżnieniu od tytułu zbioru Miłosza wyrażonego rzeczownikiem odczasownikowym (Ocalenie) tutaj podkreślona została jednostkowa, osobista perspektywa kogoś, kto prezentuje swój duchowy autoportret. Jednocześnie jednak występujący samotnie ocalony staje się reprezentantem wszystkich, którzy mają za sobą podobne przeżycia. W tym sensie utwór został uznany za manifest młodego pokolenia obciążonego doświadczeniem II wojny światowej.

Słownik

aksjologia
aksjologia

(gr. áxios – godny, cenny; lógos – słowo, nauka) - nauka o wartościach, zajmująca się badaniem natury wartości, podstawami i kryteriami wartościowania; określona teoria wartoś

martyrologia
martyrologia

(łac. martyrologium – katalog, dzieje męczenników chrześcijańskich) - cierpienie i męczeństwo narodu lub wyznawców jakiejś religii

Pokolenie Kolumbów
Pokolenie Kolumbów

„pokolenie 1920” - pokolenie pisarzy polskich, urodzonych ok. 1920 roku. Ze względu na traumatyczne doświadczenia wojenne, nazywano ich również „pokoleniem straconym”