Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Rozważ, w jaki sposób doświadczenie wojny, będącej dla ludzi kryzysem wyznawanych wartości, ukazują w swoich wierszach obaj poeci.

R1ewIbYJfzFmA
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Rozważ, jak w kontekście doświadczania zła, jakim była wojna, przedstawiana jest przez poetów wiara w Boga‑Stwórcę. Które ze stanowisk jest ci bliższe? Uzasadnij.

R1cSoObNrYHBe
(Uzupełnij).

Poezja uzasadnienia ładu moralnego kontra poezja tragicznej demaskacji rozpadu wartości

R1aq0agMG3qnf
Nagranie dźwiękowe Poezja uzasadnienia ładu moralnego kontra poezja tragicznej demaskacji rozpadu wartości.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., Ewa Kołodziejczyk, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 3

Wiersz Różewicza Ocalony został opublikowany dwa lata po wydaniu tomu Miłosza Ocalenie. Na podstawie drugiego audiobooka wyjaśnij, jaka jest odpowiedź Różewiczowskiego podmiotu lirycznego na koncepcję ocalenia zaproponowaną w wierszach: Wiara, NadziejaMiłość?

RAU0FEWEqeDzg
(Uzupełnij).
Polecenie 4
Po zapoznaniu się z treścią drugiego audiobooka, przeanalizuj, jaką wizję świata nakreśla podmiot liryczny wierszy: WiaraNadziejaMiłość. Rozważ, czy koncepcja Miłosza mogłaby nieść ocalenie osobie mówiącej w wierszu Różewicza.  
Po zapoznaniu się z treścią drugiego audiobooka, przeanalizuj, jaką wizję świata nakreśla podmiot liryczny wierszy: WiaraNadziejaMiłość. Rozważ, czy koncepcja Miłosza mogłaby nieść ocalenie osobie mówiącej w wierszu Różewicza.  
R1BLklQ3r9CCm
(Uzupełnij).

Z pozycji mistrza i wobec braku mistrza

RHVwOCZkWlztx
Nagranie dźwiękowe Z pozycji mistrza i wobec braku mistrza.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., Ewa Kołodziejczyk, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 5

Na podstawie zdobytej wiedzy rozważ, czy podmiot liryczny wiersza Różewicza ocalał. W swoich rozważaniach skonfrontuj treść utworu z tytułem.

R1WqXuOJ1nqUi
(Uzupełnij).

Słownik do audiobooka

aforyzm
aforyzm

(gr. aphorismós – definicja) – błyskotliwe, zwięzłe, zwykle jednozdaniowe sformułowanie potwierdzające ogólnie przyjętą prawdę

aksjologia
aksjologia

(gr. áxios - godny, cenny, lógos - słowo, nauka) - dziedzina filozofii, której przedmiotem są wartości

antyteza
antyteza

składniowy środek stylistyczny polegający na zestawieniu w jednej wypowiedzi dwóch przeciwstawnych, często wykluczających się logicznie stwierdzeń

exemplum
exemplum

(łac.) – wzór, przykład podany dla zilustrowania wywodów umoralniających, stosowany głównie w kazaniach i literaturze dydaktycznej

reifikacja
reifikacja

uprzedmiotowienie, traktowanie istot żywych, uczuć i emocji jak rzeczy

paralelizm
paralelizm

(gr. parallēlismós – zestawienie, porównanie) – podobieństwo konstrukcyjne lub treściowe

sentencja
sentencja

(łac. senentia – sąd, opinia) – krótkie sformułowanie wyrażające myśl o charakterze moralnym, filozoficznym, psychologicznym

solipsyzm
solipsyzm

pogląd filozoficzny, według którego prawdziwe istnienie można przypisać jedynie podmiotowi poznającemu (umysłowi), a cały świat zewnętrzny jest tylko zespołem jego indywidualnych wrażeń. Prekursorem tej teorii był George Berkeley (1685–1753)

Theodor W. Adorno
Theodor W. Adorno

(właśc. Theodor Ludwig Wiesengrund, 1903–1969) – niemiecki filozof, socjolog, teoretyk muzyki i kompozytor; był jednym z przywódców tzw. szkoły frankfurckiej – międzynarodowego środowiska filozofów krytykującego systemy autorytarne, jednolite myślenie i kulturę masową, a podkreślającego konieczność obrony indywidualności. Jego prace odegrały ważną rolę w powojennych badaniach nad faszyzmem