Audiobook
Rozważ, w jaki sposób doświadczenie wojny, będącej dla ludzi kryzysem wyznawanych wartości, ukazują w swoich wierszach obaj poeci.
Rozważ, jak w kontekście doświadczania zła, jakim była wojna, przedstawiana jest przez poetów wiara w Boga‑Stwórcę. Które ze stanowisk jest ci bliższe? Uzasadnij.
Poezja uzasadnienia ładu moralnego kontra poezja tragicznej demaskacji rozpadu wartości
Wiersz Różewicza Ocalony został opublikowany dwa lata po wydaniu tomu Miłosza Ocalenie. Na podstawie drugiego audiobooka wyjaśnij, jaka jest odpowiedź Różewiczowskiego podmiotu lirycznego na koncepcję ocalenia zaproponowaną w wierszach: Wiara, Nadzieja i Miłość?
Z pozycji mistrza i wobec braku mistrza
Na podstawie zdobytej wiedzy rozważ, czy podmiot liryczny wiersza Różewicza ocalał. W swoich rozważaniach skonfrontuj treść utworu z tytułem.
Słownik do audiobooka
(gr. aphorismós – definicja) – błyskotliwe, zwięzłe, zwykle jednozdaniowe sformułowanie potwierdzające ogólnie przyjętą prawdę
(gr. áxios - godny, cenny, lógos - słowo, nauka) - dziedzina filozofii, której przedmiotem są wartości
składniowy środek stylistyczny polegający na zestawieniu w jednej wypowiedzi dwóch przeciwstawnych, często wykluczających się logicznie stwierdzeń
(łac.) – wzór, przykład podany dla zilustrowania wywodów umoralniających, stosowany głównie w kazaniach i literaturze dydaktycznej
uprzedmiotowienie, traktowanie istot żywych, uczuć i emocji jak rzeczy
(gr. parallēlismós – zestawienie, porównanie) – podobieństwo konstrukcyjne lub treściowe
(łac. senentia – sąd, opinia) – krótkie sformułowanie wyrażające myśl o charakterze moralnym, filozoficznym, psychologicznym
pogląd filozoficzny, według którego prawdziwe istnienie można przypisać jedynie podmiotowi poznającemu (umysłowi), a cały świat zewnętrzny jest tylko zespołem jego indywidualnych wrażeń. Prekursorem tej teorii był George Berkeley (1685–1753)
(właśc. Theodor Ludwig Wiesengrund, 1903–1969) – niemiecki filozof, socjolog, teoretyk muzyki i kompozytor; był jednym z przywódców tzw. szkoły frankfurckiej – międzynarodowego środowiska filozofów krytykującego systemy autorytarne, jednolite myślenie i kulturę masową, a podkreślającego konieczność obrony indywidualności. Jego prace odegrały ważną rolę w powojennych badaniach nad faszyzmem