Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z treścią filmu. Na podstawie multimedium wyjaśnij, w jaki sposób w wierszach Miłosza i Różewicza uwidacznia się różnica pokoleniowa autorów oraz ich odmienna perspektywa doświadczania wojny. W swojej wypowiedzi przywołaj cytaty z utworów.

RFESK2DyGYc0q
(Uzupełnij).
RCRA9hJurjaUH
Film nawiązujący do treści materiału Porównanie utworów Świat (Poema naiwne) Czesława Miłosza oraz Ocalony Tadeusza Różewicza.
Polecenie 2

Przedstaw koncepcje zła w ujęciu obu twórców. Rozstrzygnij, czy były zupełnie odmiennie, czy miały jakieś punkty styczne.

RQEExnaQdAmD4
(Uzupełnij).
RoB8NiWqfrGg2
Ćwiczenie 1
Podaj określenia dotyczące Czesława Miłosza i Tadeusza Różewicza ukazujące kontrast tych dwóch twórców. Czesław Miłosz Możliwe odpowiedzi: 1. złem skażony jest zarówno człowiek, jak i świat, 2. żołnierz, 3. człowiek młody, 4. zło jest wnoszone w świat przez człowieka, 5. ukazanie rozpadu trwałości kultury, 6. człowiek dojrzały, 7. próba ocalenia gmachu kultury, 8. cywil Tadeusz Różewicz Możliwe odpowiedzi: 1. złem skażony jest zarówno człowiek, jak i świat, 2. żołnierz, 3. człowiek młody, 4. zło jest wnoszone w świat przez człowieka, 5. ukazanie rozpadu trwałości kultury, 6. człowiek dojrzały, 7. próba ocalenia gmachu kultury, 8. cywil
RTvgKJyTFzhnG1
Ćwiczenie 2
Na podstawie multimedium połącz koncepcje opowiadania o doświadczeniu wojny w różnych utworach Miłosza i Różewicza. Cz. Miłosz, Świat. Poema naiwne Możliwe odpowiedzi: 1. konfrontacja z wiedzą o Holokauście, Powstaniu w getcie warszawskim oraz z obojętności części ludzi wobec tej tragedii, 2. świadome zbudowanie innego świata, w którym wciąż obowiązują tradycyjne wartości, świata alternatywnego do rzeczywistości wojny, 3. negacja tezy o banalności zła, 4. próba oderwania się od wojennych wspomnień, 5. zadanie pytania o własną odpowiedzialność za losy innych ludzi w czasie wojny, 6. demitologizacja przedstawiania partyzanckiej rzeczywistości, opowiadanie o niej bez upiększeń Cz. Miłosz, Campo di Fiori Możliwe odpowiedzi: 1. konfrontacja z wiedzą o Holokauście, Powstaniu w getcie warszawskim oraz z obojętności części ludzi wobec tej tragedii, 2. świadome zbudowanie innego świata, w którym wciąż obowiązują tradycyjne wartości, świata alternatywnego do rzeczywistości wojny, 3. negacja tezy o banalności zła, 4. próba oderwania się od wojennych wspomnień, 5. zadanie pytania o własną odpowiedzialność za losy innych ludzi w czasie wojny, 6. demitologizacja przedstawiania partyzanckiej rzeczywistości, opowiadanie o niej bez upiększeń Cz. Miłosz, Biedny chrześcijanin patrzy na getto Możliwe odpowiedzi: 1. konfrontacja z wiedzą o Holokauście, Powstaniu w getcie warszawskim oraz z obojętności części ludzi wobec tej tragedii, 2. świadome zbudowanie innego świata, w którym wciąż obowiązują tradycyjne wartości, świata alternatywnego do rzeczywistości wojny, 3. negacja tezy o banalności zła, 4. próba oderwania się od wojennych wspomnień, 5. zadanie pytania o własną odpowiedzialność za losy innych ludzi w czasie wojny, 6. demitologizacja przedstawiania partyzanckiej rzeczywistości, opowiadanie o niej bez upiększeń T. Różewicz, Do piachu Możliwe odpowiedzi: 1. konfrontacja z wiedzą o Holokauście, Powstaniu w getcie warszawskim oraz z obojętności części ludzi wobec tej tragedii, 2. świadome zbudowanie innego świata, w którym wciąż obowiązują tradycyjne wartości, świata alternatywnego do rzeczywistości wojny, 3. negacja tezy o banalności zła, 4. próba oderwania się od wojennych wspomnień, 5. zadanie pytania o własną odpowiedzialność za losy innych ludzi w czasie wojny, 6. demitologizacja przedstawiania partyzanckiej rzeczywistości, opowiadanie o niej bez upiększeń T. Różewicz, Do umarłego Możliwe odpowiedzi: 1. konfrontacja z wiedzą o Holokauście, Powstaniu w getcie warszawskim oraz z obojętności części ludzi wobec tej tragedii, 2. świadome zbudowanie innego świata, w którym wciąż obowiązują tradycyjne wartości, świata alternatywnego do rzeczywistości wojny, 3. negacja tezy o banalności zła, 4. próba oderwania się od wojennych wspomnień, 5. zadanie pytania o własną odpowiedzialność za losy innych ludzi w czasie wojny, 6. demitologizacja przedstawiania partyzanckiej rzeczywistości, opowiadanie o niej bez upiększeń T. Różewicz, Nożyk profesora Możliwe odpowiedzi: 1. konfrontacja z wiedzą o Holokauście, Powstaniu w getcie warszawskim oraz z obojętności części ludzi wobec tej tragedii, 2. świadome zbudowanie innego świata, w którym wciąż obowiązują tradycyjne wartości, świata alternatywnego do rzeczywistości wojny, 3. negacja tezy o banalności zła, 4. próba oderwania się od wojennych wspomnień, 5. zadanie pytania o własną odpowiedzialność za losy innych ludzi w czasie wojny, 6. demitologizacja przedstawiania partyzanckiej rzeczywistości, opowiadanie o niej bez upiększeń
Praca domowa

Z wypowiedzi prof. A. Franszka dowiesz się, że w jednym ze swoich poematów Różewicz neguje tezę o banalności zła. W utworach poety zło jest zawsze okrutne i bolesne. Rozważ problem, który stawia Różewicz w Nożyku Profesora, wyrażając obawę w słowach
módlmy się
aby ślad człowieka na Księżycu
nie był śladem mordercy
.
(Poemat równoczesny)
Zapisz swoje przemyślenia w liczącym co najmniej 200 słów tekście argumentacyjnym.

Słownik

demitologizacja
demitologizacja

(łac. de- + gr. mýthos – mit) – obalenie mitu związanego z jakąś postacią, rzeczą lub zjawiskiem

Hannah Arendt
Hannah Arendt

(1906‑1975) – amerykańska filozofka i politolożka pochodzenia żydowskiego, urodzona w Hanowerze uczennica M. Heideggera, E. Husserla, K. Jaspersa. Od roku 1933 przebywała na emigracji we Francji, następnie w USA, gdzie aktywnie działała w organizacjach żydowskich. Autorka wyd. w 1951 roku Korzeni totalitaryzmu, w których przedstawia teorię systemów totalitarnych. W 1963 roku ukazała się jej książka Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła