Film
Zapoznaj się z treścią filmu. Na podstawie multimedium wyjaśnij, w jaki sposób w wierszach Miłosza i Różewicza uwidacznia się różnica pokoleniowa autorów oraz ich odmienna perspektywa doświadczania wojny. W swojej wypowiedzi przywołaj cytaty z utworów.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RCRA9hJurjaUH
Film nawiązujący do treści materiału Porównanie utworów Świat (Poema naiwne) Czesława Miłosza oraz Ocalony Tadeusza Różewicza.
Przedstaw koncepcje zła w ujęciu obu twórców. Rozstrzygnij, czy były zupełnie odmiennie, czy miały jakieś punkty styczne.
Podaj określenia dotyczące Czesława Miłosza i Tadeusza Różewicza ukazujące kontrast tych dwóch twórców.
ukazanie rozpadu trwałości kultury, zło jest wnoszone w świat przez człowieka, złem skażony jest zarówno człowiek, jak i świat, człowiek dojrzały, próba ocalenia gmachu kultury, żołnierz, cywil, człowiek młody
| Czesław Miłosz | |
|---|---|
| Tadeusz Różewicz |
Na podstawie multimedium połącz koncepcje opowiadania o doświadczeniu wojny w różnych utworach Miłosza i Różewicza.
zadanie pytania o własną odpowiedzialność za losy innych ludzi w czasie wojny, negacja tezy o banalności zła, próba oderwania się od wojennych wspomnień, konfrontacja z wiedzą o Holokauście, Powstaniu w getcie warszawskim oraz z obojętności części ludzi wobec tej tragedii, demitologizacja przedstawiania partyzanckiej rzeczywistości, opowiadanie o niej bez upiększeń, świadome zbudowanie innego świata, w którym wciąż obowiązują tradycyjne wartości, świata alternatywnego do rzeczywistości wojny
| Cz. Miłosz, Świat. Poema naiwne | |
| Cz. Miłosz, Campo di Fiori | |
| Cz. Miłosz, Biedny chrześcijanin patrzy na getto | |
| T. Różewicz, Do piachu | |
| T. Różewicz, Do umarłego | |
| T. Różewicz, Nożyk profesora |
Z wypowiedzi prof. A. Franszka dowiesz się, że w jednym ze swoich poematów Różewicz neguje tezę o banalności zła. W utworach poety zło jest zawsze okrutne i bolesne. Rozważ problem, który stawia Różewicz w Nożyku Profesora, wyrażając obawę w słowachmódlmy się
.
aby ślad człowieka na Księżycu
nie był śladem mordercy
(Poemat równoczesny)
Zapisz swoje przemyślenia w liczącym co najmniej 200 słów tekście argumentacyjnym.
Słownik
(łac. de- + gr. mýthos – mit) – obalenie mitu związanego z jakąś postacią, rzeczą lub zjawiskiem
(1906‑1975) – amerykańska filozofka i politolożka pochodzenia żydowskiego, urodzona w Hanowerze uczennica M. Heideggera, E. Husserla, K. Jaspersa. Od roku 1933 przebywała na emigracji we Francji, następnie w USA, gdzie aktywnie działała w organizacjach żydowskich. Autorka wyd. w 1951 roku Korzeni totalitaryzmu, w których przedstawia teorię systemów totalitarnych. W 1963 roku ukazała się jej książka Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła