Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R13u5gRMepGS8
Fotografia przedstawia morski pejzaż. Tafla wody jest pomarszczona przez liczne, małe fale. W tle ciemne, zachmurzone niebo.

Pojedynek ze Śmiercią. Siódma pieczęć Ingmara Bergmana, cz. 2

Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Seweryn Leszczyński Problematyka Boga i śmierci w „Siódmej pieczęci” Ingmara Bergmana

Bergman, od kiedy pamięta, był pod wpływem strachu przed śmiercią, związanego z religijnymi wyobrażeniami, który po 20 r. życia był już nie do wytrzymania. Dzięki średniowiecznemu Everymanowi oraz dzięki przedstawieniu Śmierci jako białego klowna, który nie ma tajemnic, udało mu się zrobić pierwszy krok na drodze do przezwyciężenia dręczących go problemów religijnych. W Siódmej pieczęci to m.in. Antonius Block jest postacią uosabiającą obawy Bergmana. Rycerz stara się znaleźć odpowiedź na swoje pytania, ale otrzymuje sprzeczne informacje.

3 Źródło: Seweryn Leszczyński, Problematyka Boga i śmierci w „Siódmej pieczęci” Ingmara Bergmana, „Kultura – Media – Teologia”, nr 2015/22, s. 26.
Twoje cele
  • Scharakteryzujesz sposób przedstawienia śmierci przez reżysera.

  • Określisz funkcję środków filmowych zastosowanych w filmie Siódma pieczęć.

  • Zinterpretujesz symbolikę wskazanych przedmiotów i scen.