Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
ReRBywgk32Xof
Zdjęcie okładkowe (poglądowe) przedstawia aparaturę Canberra, stosowaną do identyfikacji oraz pomiarów ilościowych nuklidów gamma i alfa promieniotwórczych otrzymywanych sztucznie w cyklotronie. Na tle zdjęcia umieszczono tytuł "Jak prowadzić obliczenia na podstawie wyników pomiarowych i w jaki sposób zapisać wynik?".

Jak prowadzić obliczenia na podstawie wyników pomiarowych i w jaki sposób zapisać wynik?

Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, Tomasz Wójcik, licencja: CC BY 4.0.

Czy to nie ciekawe?

Mówi góral do turysty, który wybrał się w Tatry.

Panie, ta góra, co ją pan widzi, to liczy sobie sto milionów lat i trzy tygodnie.

Turystę zaciekawiły bardziej te trzy tygodnie niż te sto milionów, więc pyta:

A skąd pan to wie tak dokładnie?

A wiem – odpowiada góral z pewnością w głosie. – Dokładnie trzy tygodnie temu był tu jeden profesor geolog co mówił, że ta góra ma sto milionów lat. A ja przecież umiem liczyć…

I co Ty na to? Czy zgadzasz się z góralem?

R1BousV6wgzaq
Rys. a. Tatry.
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/pl/photos/tatry-g%c3%b3ry-polska-krajobraz-1667930/ [dostęp 21.02.2022 r.], domena publiczna.
Twoje cele

Dzięki lekturze tego tekstu:

  • uzasadnisz konieczność zaokrąglania liczby w codziennym życiu,

  • objaśnisz, czym są cyfry znaczące,

  • omówisz podstawowe zasady zaokrąglania wyników obliczeń i wyników pomiarów,

  • rozstrzygniesz trafność przykładowych zaokrągleń,

  • nauczysz się zapisywać wyniki pomiarów i ich niepewności zgodnie z przyjętą międzynarodową umową.