R1I66o9GKpWx9
Zdjęcie ilustruje odruch chwytny noworodka. Widoczna jest na nim rączka dziecka, który zaciska ona palce na dużym palcu swojej mamy. Zdjęcie uchwyciło po lewej stronie również fragment ucha noworodka.

Odruchy warunkowe i bezwarunkowe

Odruch chwytny jest jednym z pierwszych odruchów bezwarunkowych noworodka. Zanika ok. 3 miesiąca życia po to, by dziecko nauczyło się świadomie chwytać wybrane przedmioty.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Odruchy warunkowe, inaczej nabyte w trakcie życia osobniczego, pozwalają zdobyć nowe umiejętności, a przez to również przeżyć i funkcjonować w zmieniających się warunkach środowiska. Te, z którymi się rodzimy i mamy zapisane w genach, to odruchy bezwarunkowe. Pierwszy z nich powstaje w życiu płodowym (ok. 17 tygodnia jest to widoczne na badaniach USG) i jest to odruch ssania. Innym przykładem odruchu bezwarunkowego jest cofanie ręki, gdy zbliża się do płomienia świecy. Część odruchów, z którymi się rodzimy, stopniowo zanika, ustępując miejsca odruchom warunkowym, które nabywamy stopniowo w ciągu życia. Jeśli nie będziemy ich powtarzać zanikną. Przykładem odruchów warunkowych jest m.in. jazda samochodem, rozglądanie się na lewo lub prawo przy przejściu na pieszych, czy też gra na instrumencie.

Twoje cele
  • Poznasz przykłady odruchów warunkowych i bezwarunkowych.

  • Dowiesz się, jak ważna jest rola odruchów warunkowych i bezwarunkowych.

  • Nauczysz się odróżniać i porównywać odruchy bezwarunkowe i warunkowe.