Materiał jest częścią serii „Inne spojrzenie”.
Przekazywanie emocji za pomocą głosu w radiu jest trudną sztuką, obraz w znacznym stopniu to ułatwia – zapewnia nie tylko komunikację werbalną, słowem i dźwiękiem, ale i cały wachlarz znaczeń i gestów z obszaru komunikacji niewerbalnej. Dlatego oddziaływanie obrazem, jak również sam jego odbiór, jest znacznie łatwiejsze. Żyjemy w epoce obrazkowej. To, co widzimy, przemawia do nas bardziej i szybciej niż to, co tylko słyszymy – to fakt niepodważalny. Wystarczy zrobić mały eksperyment – wejść do internetu. Co zrobimy szybciej i chętniej, chcąc poznać bliżej wybrany temat? Przeczytamy wyłącznie tekst czy obejrzymy również załączone do niego galerie zdjęć i film?
Fotografia i kłamstwo. Siła oddziaływania obrazuSiła oddziaływania obrazu jest jednak ogromna, oddziałuje on nawet na ludzi niewykształconych, analfabetów, nieznających np. danego języka. Powoduje to, iż zasięg oddziaływania fotografii jest znacznie szerszy niż np. słowa pisanego (…). Fotografia, wraz z filmem, przyczynia się do istotnego przeobrażenia sposobu oddziaływania za pomocą obrazów, łatwo pokonując przestrzeń, czas i różnice społeczne między ludźmi.
Obraz nie tylko bardziej na nas działa, ale może również nami manipulować.
Fotografia i kłamstwo. Siła oddziaływania obrazuZwycięzcą prestiżowego konkursu na najlepsze zdjęcie prasowe (World Press Foto) w 1997 r. został reporter, który uchwycił w obiektywie algierską kobietę, rozpaczającą po śmierci jej dzieci, zamordowanych przez islamskich fanatyków. Swoje dzieło nazwał wymownie Algierska Madonna. Gdy już odebrał nagrodę i sycił się sławą, odnalazła się bohaterka fotografii. Okazało się, że nikogo nie opłakiwała: siedziała przed swoją chatą i zamyśliła się, gdy nagle ktoś zrobił jej zdjęcie. Propagandowe wykorzystanie fotografii wskazuje na jej możliwości społecznego oddziaływania, jednocześnie jednak przypomina, że jak w przypadku wszystkich innych mediów, fotografia powinna być podporządkowana normom etycznym, niwelującym jej – możliwe – szkodliwe działanie.
Krótka analiza oddziaływania obrazu w komunikacji jest dobrym wprowadzeniem do początków „ery telewizji”, za które nie trzeba uznawać koniecznie narodzin i wczesnego rozwoju tego medium. Ważniejsze w tym przypadku są wydarzenia z historii, w których znaczenie telewizji okazało się przełomowe.
Scharakteryzujesz, jak na odbiorcę działa obraz.
Przeanalizujesz wpływ telewizji na rzeczywistość.
Porównasz wpływ telewizji na kampanie w Polsce i w Stanach Zjednoczonych.