R1589rmEwOEw1
Zdjęcie przedstawia cztery gliniane naczynia: trzy dzbanki i zdobioną ornamentami misę.

Człowiek w filozofii Romana Ingardena

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Światowej sławy polski filozof, Roman Ingarden, uczeń Edmunda Husserla, próbował w swojej myśli filozoficznej objąć wszystkie tematy związane z ludzkim doświadczeniem. Obecnie najbardziej znane i najczęściej komentowane są jego założenia z dziedziny epostemologii, a dokładniej: odbioru dzieła literackiego. Filozof ten poświęcił jednak nie mało wysiłku, by przedstawić spójne założenia z dziedziny ontologii, a także teorii wartości czy antropologii. Człowiekowi i jego miejscu w świecie, jego relacji do natury, kultury oraz do innych jednostek, poświęcił m.in. esej Człowiek i jego rzeczywistość, którego fragmenty poznasz podczas dzisiejszej lekcji.

Twoje cele
  • Omówisz koncepcję człowieka Ingardena.

  • Przedstawisz rozumienie związków człowieka i kultury w myśli Ingardena.

  • Wyjaśnisz relację pomiędzy człowiekiem a innymi ludźmi i światem natury w świetle poglądów Ingardena.

  • Przeanalizujesz fragmenty eseju Człowiek i jego rzeczywistość Ingardena.