Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1abc3cD3gmzs
Ilustracja przedstawia prostą żwirową drogę na zboczu góry pokrytej trawą.

Czy każde przyporządkowanie jest funkcją?

Źródło: Jan Antonin, dostępny w internecie: www.unsplash.com.

Matematycy, od zarania dziejów, rozważali różne przyporządkowania, również jednoznaczne. Starożytni Egipcjanie, Grecy, Babilończycy zapisywali je początkowo jako algorytmy obliczeń.

Starożytna matematyka nastawiona była na obliczanie konkretnych wartości, wynikających z sytuacji rzeczywistych. Wyposażona była w ułatwiające obliczenia tablice pierwiastków kwadratowych i trzeciego stopnia, w tablice astronomiczne, tablice mnożenia ułamków, tablice odwrotności liczb itd. Była to bardzo pragmatyczna matematyka, w której nie było miejsca na pojęcie  abstrakcyjne, jakim  jest funkcja.

Dopiero w  wieku XVII  przyporządkowanie jednoznaczne zyskuje  nazwę. Angielski fizyk i matematyk Isaac Newton nazywa je „fluentą”. Filozof i matematyka Gottfrid Leibniz wprowadza nazwę „funkcja”.

Twoje cele
  • Podasz przykłady przyporządkowań.

  • Odróżnisz te przyporządkowania, które są funkcjami.

  • Udowodnisz, że dane przyporządkowanie jest funkcją.