Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R2F1aWPqhN27z
Ilustracja przedstawia model 3D domu z drzewem znajdującym się na latającej skale.

Blender – światło, materiały i tekstury

Źródło: Tiranther, domena publiczna.

Gdy spojrzysz pod nogi, zobaczysz prawdopodobnie podłogę, dywan lub ziemię. W grafice 3D jest to prawie zawsze płaska powierzchnia, jednak potrafisz ocenić, czy podłoga zrobiona jest np. z drewna, czy z innego materiału. Kafelki ceramiczne wyglądają inaczej od dobrze ubitego piasku lub asfaltu. Gdy zastanowisz się nad tym, łatwo zauważysz, że ta sama płaska powierzchnia może mieć różny wygląd, zależny od tego, z czego została zrobiona.

Czym jest zatem wygląd?

Obejrzyj dwa poniższe rendery. Znajdują się na nich trzy obiekty o identycznych wymiarach. Czy potrafisz powiedzieć, z jakich materiałów są wykonane?

R1SxJGaEtsC4g
Dzięki zastosowaniu materiałów można rozróżnić obiekty i zorientować się, z czego zostały one wykonane.
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
R1ecFuLCQsgie
Render z domyślnym materiałem – wszystkie obiekty wyglądają tak, jakby wykonano je z białej kredy.
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.

Więcej informacji o programie Blender znajdziesz w e‑materiale Blender – podstawowe operacjePpmmB9u5tBlender – podstawowe operacje.

Twoje cele
  • Wyjaśnisz, czym jest materiał.

  • Nadasz wygląd obiektom 3D.

  • Scharakteryzujesz tekstury i wskażesz, jak się ich używa.