RfQ2VgS6mkgTD
Zdjęcie przedstawia wnętrze dużego pomieszczenia. Na środku stoi czerwony fotel z podłokietnikami. Z tyłu na ścianie wisi przekrzywiona, duża, zdobiona rama obrazu.

Makbet – europejski czy japoński? Tron we krwi, reż. A. Kurosawa

Źródło: Raphael Panhuber, Tron, dostępny w internecie: flickr.com, licencja: CC BY-SA 2.0.

Makbet Wiliama Szekspira jest jednym z najbardziej uniwersalnych dzieł ukazujących naturę ludzką opętaną żądzą władzy. To jedno z najbardziej europejskich dzieł mistrza ze Stratfordu, a jednocześnie jest ono zrozumiałe pod każdą szerokością geograficzną. Dzieje się tak dlatego, że natura ludzka wszędzie jest... taka sama. Oczywiście nie bez znaczenia są czynniki kulturowe, kształtujące mieszkańców różnych państw i kontynentów, jednakże potrzeby, pragnienia i ludzkie namiętności są wszędzie identyczne. I nie ma znaczenia, czy dotyczą średniowiecznego tana, czy japońskiego samuraja. Udowodnił to Akira Kurosawa w filmie Tron we krwi.

Twoje cele
  • Porównasz kreację Makbeta z dramatu W. Szekspira i Washizu z filmu Tron we krwi A. Kurosawy.

  • Dowiesz się, które elementy teatru  wykorzystał Kurosawa w swoim filmie.

  • Poznasz zasady kodeksu Bushidō i odniesiesz je do postępowania Washizu.

  • Przeanalizujesz motyw błądzenia oraz symbolikę mgły, ciszy i lasu w filmie.