Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R16x0sVy0vT7J
Zdjęcie przedstawiające trzy wazony wykonane z kolorowego szkła - kolejno od lewej strony z różowego, fioletowego i niebieskiego.

Różnorodność szkła wynika z modyfikacji procesu produkcji

Po dodaniu do masy szklanej odpowiednich tlenków metali, można otrzymać szkło barwne.
Źródło: dostępny w internecie: www.pixabay.com, domena publiczna.

Stapiając krzemionkę z węglanem sodu i węglanem wapnia otrzymuje się szkło wykorzystywane w przemyśle. Składa się ono z 75% tlenku krzemu, 12% tlenku wapnia i 13% tlenku sodu. Temperatura topnienia około 800°C umożliwia produkowanie np. szyb okiennych. Dodając tlenki pewnych metali uzyskuje się szkła barwne. Tlenki kobaltu powodują fioletowoniebieską barwę szkła, z kolei zieloną zapewnia tlenek żelaza(II) lub tlenek chromu(III), a brunatną dodatek tlenku
żelaza(III). Możliwość modyfikacji szkła w procesie produkcji zwiększa możliwości jego zastosowania.

Twoje cele
  • Wymienisz rodzaje substancji wykorzystywane do produkcji szkła.

  • Przeanalizujesz procesy produkcji stosowane we współczesnym przemyśle szklarskim.

  • Ułożysz etapy wytapiania szkła wg kolejności przeprowadzania procesu produkcyjnego.

  • Przyporządkujesz etapy produkcji szkła float do schematu linii produkcyjnej.

  • Wykonasz mapę myśli, opisującą rodzaje szkła ze względu na ich zastosowanie.

  • Rozróżnisz nazwy rodzajów szkła ze względu na budowę chemiczną.