Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RBoDa6m5ES3p6
Zdjęcie przedstawia szklane kolorowe pojemniki na kosmetyki.

Emulsje i piany

Pewnie nieraz spotykasz się z pojęciem emulsji. To dlatego, że otaczają nas na co dzień. Na przykład w kosmetykach, takich jak kremy czy szampony, ale również w wielu produktach spożywczych.
Źródło: dostępny w internecie: www.pixabay.com, domena publiczna.

Czy znane jest Ci powiedzenie „podobne rozpuszcza się w podobnym”? Na pewno co najmniej raz zostało już przytoczone na lekcji chemii. Zgodnie z tą regułą nie powinien zdziwić Cię fakt, że woda nie miesza się chociażby z olejem. W związku z tym nie wszystkie ciecze mieszają się ze sobą, co wiąże się z ich specyficzną budową. Ale czy w życiu codziennym nie spotykamy się z mieszaninami wody i oleju? Pomyśl o margarynie, majonezie czy o mleczku do demakijażu. „Niemieszalność” dwóch cieczy to cecha, która pozwala na otrzymanie specyficznych przykładów koloidów, nazywanych emulsjami. Czy wiesz, jak określa się substancję stabilizującą emulsję? A może wiesz, czym są piany?

Twoje cele
  • Wymienisz trzy różne typy układów koloidalnych (piany, emulsje, aerozole).

  • Zbadasz wpływ emulgatora na trwałość emulsji.

  • Podasz przykłady emulsji, piany, aerozolu.

  • Wymienisz przykłady zastosowania emulsji, piany, aerozolu.

  • Wyjaśnisz, czym jest emulgator i na czym polega jego działanie.