Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rb9alSxfdXIlZ
Obraz przedstawia dużą grupę ucztujących osób. Postaci półleżą. Część z nich jest naga, część ubrana w obszerne szaty. Mężczyźni obejmują kobiety. W prawej części obrazu ukazany jest tańczący, młody mężczyzna. Postać ma na głowie wieniec, Jego biodra są opasane szeroką wstęgą. Kilkoro ucztujących patrzy na niego. W tle stoją kolumny i rzeźby przedstawiające nagich mężczyzn.

Koniec wieku XIX – manifest dekadentyzmu Kazimierza Przerwy‑Tetmajera

Thomas Couture, Rzymianie w dekadencji, 1847
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Dla generacji Kazimierza Przerwy‑Tetmajera koniec XIX wieku jawił się niczym koniec świata. Niektórzy nie potrafili wyobrazić sobie, jak będzie wyglądał świat w przyszłości i czy w ogóle będzie istniał. Wobec szybko postępujących przemian społecznych, przewrotów naukowych i filozoficznych, jutro stawało wciąż pod znakiem zapytania. Na gruncie tych nastrojów narodziła się postawa dekadencka, wedle której cywilizacja europejska dążyła do upadku.

Twoje cele
  • Zidentyfikujesz cechy postawy dekadenckiej na przykładzie wiersza Koniec wieku XIX Kazimierza Przerwy‑Tetmajera.

  • Rozpoznasz przyczyny narodzin postawy dekadenckiej wśród młodopolskich artystów.

  • Porównasz Koniec wieku XIX Kazimierza Przerwy‑Tetmajera z innymi utworami realizującymi założenia dekadentyzmu.