Problem ośmiu hetmanów polega na rozmieszczeniu na szachownicy ośmiu figur hetmanów w taki sposób, aby nie atakowały się nawzajem. Jest to zadanie o tyle trudne, że używamy tu figur mających największe możliwości ruchu – dotyczy to zarówno zasięgu, jak i kierunku. W e‑materiale Problem ośmiu hetmanówProblem ośmiu hetmanów przedstawiliśmy najważniejsze informacje dotyczące tego zagadnienia.
Rozwiązanie problemu wymaga zastosowania rekurencji z nawrotami. W tym e‑materiale zapoznamy się z przykładem zadania maturalnego, które sprawdza umiejętność posługiwania się algorytmami rekurencyjnymi właśnie w kontekście tej słynnej szachowej łamigłówki.
Implementację problemu ośmiu hetmanów w poszczególnych językach programowania przedstawiamy w e‑materiałach:
Problem ośmiu hetmanów w języku C++Problem ośmiu hetmanów w języku C++,
Problem ośmiu hetmanów w języku JavaProblem ośmiu hetmanów w języku Java,
Problem ośmiu hetmanów w języku PythonProblem ośmiu hetmanów w języku Python.
Scharakteryzujesz algorytm, w którym stosowana jest rekurencja z nawrotami.
Prześledzisz strukturę zadania maturalnego.
Rozwiążesz problem ośmiu hetmanów dla przypadku, w którym pierwsza figura ma z góry ustaloną pozycję na szachownicy.