R1JyuAGQc4HnB
Malowidło przedstawia liczne, siedzące osoby. Mają aureole nad głowami. W centum siedzi mężczyzna w koronie na głowie i z aureolą. Ma długą szatę. Za nim siedzą mężczyźni w koronach na głowie. Po lewej i prawej stronie siedzą liczni mężczyźni - mają aureole nad głowami. Wszyscy ubrani są w długie szaty duchownych.

Zarys relacji państwo – Kościół. Rywalizacja między władzą świecką a kościelną

Sobór nicejski I
Źródło: Kostisl, domena publiczna.

Materiał jest częścią serii „Inne spojrzenie”.

Każde państwo funkcjonuje w ramach pewnych struktur potrzebnych dla zapewnienia porządku politycznego, społecznego czy gospodarczego. Tak było w starożytności, tak jest i dzisiaj. W związku z tym musi ułożyć sobie stosunki z instytucjami religijnymi, które funkcjonują w jego ramach, a czasem – jak w przypadku Kościoła katolickiego – podlegają „obcym” (nieurzędującym w danym państwie) zwierzchnikom.

Relacje państwo – Kościół budziły i  nadal budzą rozmaite emocje i wiążą się z różnorodnymi problemami. Zapoznając się z tym e‑materiałem, przypomnisz sobie, jak wyglądały one w Europie na przestrzeni dziejów. Zastanów się też nad obecnymi stosunkami państw europejskich ze Stolicą Apostolską.

Twoje cele
  • Wyjaśnisz, na czym polegały cezaropapizm i papocezaryzm.

  • Przeanalizujesz rywalizację między władzą świecką a kościelną na przestrzeni wieków.

  • Ocenisz zarys relacji państwo – Kościół do czasów schizmy zachodniej.