Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RuHi95swPjKy3
Obraz przedstawia pejzaż. Widoczna jest rozległa łąka, na której pasie się stado owiec. Na drugim planie widoczne są trzy bardzo duże stogi siana. Przy jednym z nich znajduje się człowiek. Niebo nad łąką jest zachmurzone.

Sztuka doby pozytywizmu

Jean-François Millet, Stogi jesienią, 1874
Źródło: domena publiczna.

Sztuka czasu pozytywizmu nie ograniczała się do wiernego przedstawiania rzeczywistości wedle założeń realizmu. Nie zamykała się w ciasnych ramach światopoglądowych i podejmowała szeroki zakres tematów. Motywy wiejskie sąsiadowały z malarstwem historycznym, a programowa użyteczność konkurowała z koncepcją „sztuki dla sztuki”. Był to czas ścierania się wielu różnych tendencji – romantycznych idei poprzedniej epoki, realistycznych i naturalistycznych dążeń do ścisłego odtwarzania rzeczywistości, a także kierunków, które miały stać się wpływowe dopiero pod koniec XIX wieku.

Twoje cele
  • Zidentyfikujesz podstawowe nurty w sztuce doby pozytywizmu.

  • Rozpoznasz charakterystyczne cechy twórczości wybitnych artystów tego okresu.

  • Odróżnisz realizm od innych nurtów w malarstwie.

  • Ocenisz, czy dany obraz można uznać za namalowany zgodnie z założeniami realizmu.