RnG4Akg27JJAS
Ilustracja przedstawia obraz Jana Matejki ukazujący założenie Akademii Lubrańskiego w Poznaniu. Przedstawiono biskupa podającego dokument klęczącym przed nim mężczyznom. Biskup odziany jest w bogate szaty w złotym kolorze, trzyma laskę biskupią wykonaną ze złota. Jeden z klęczących mężczyzn trzyma w ręku księgę i kałamarz. Stojący obok mężczyzna trzyma kropidło do święcenia. W pomieszczeniu zgromadzeni są inni obserwujący sytuację ludzie.

Nauka i oświata w XVII‑wiecznej Rzeczypospolitej

Jan Matejko, Założenie Akademii Lubrańskiego w Poznaniu,
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Rozrastająca się od schyłku średniowiecza sieć szkół parafialnych, w których uczono czytania, pisania, podstaw rachunków oraz katechizmu (w miastach także podstaw retoryki i logiki), w XVI w. objęła 90% parafii. Na ziemiach południowo‑wschodnich Korony oraz w Wielkim Księstwie Litewskim, gdzie parafie były mniej liczne i obejmowały większe terytoria, dostęp do szkół był znacznie trudniejszy. Szacuje się, że nauczaniem objęto ok. 5% dzieci, przy czym byli to wyłącznie chłopcy. Zdarzało się, że obok dzieci chłopskich i mieszczańskich w ławkach zasiadali też młodzi szlachcice, choć szlachta preferowała kształcenie domowe i posyłała synów dopiero do gimnazjów. Spadek liczby szkół parafialnych nastąpił w wyniku zniszczeń wojennych z połowy XVII w. i zubożenia szlachty, co zmniejszyło krąg ofiarodawców gotowych wspierać oświatę. Po okresie kryzysu ponowny wzrost liczby szkół nastąpił od drugiej ćwierci XVIII wieku.

Rd9AuWjp7Rfvp1
Linia chronologiczna przedstawia najważniejsze wydarzenia z historii Polski i świata. Są to kolejno: XVI‑XVIII wiek – barok; 1519 – założenie Akademii Lubrańskiego; 1544 – powstanie Uniwersytetu w Królewcu; 1564 – sprowadzenie zakonu jezuitów do Rzeczypospolitej; 1569 – zawarcie unii lubelskiej, powstanie Rzeczpospolitej Obojga Narodów; 1594 – utworzenie Akademii w Zamościu; 1596 – przeniesienie stolicy z Krakowa do Warszawy; 1609‑1618 – wojna polsko‑rosyjska; 1618‑1648 – wojna trzydziestoletnia.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Twoje cele
  • Wyjaśnisz, jak rozwijało się szkolnictwo i piśmiennictwo w Rzeczypospolitej w XVII wieku.

  • Opiszesz sytuację szkół prowadzonych przez innowierców w wieku XVII.

  • Rozstrzygniesz, czy w XVII–wiecznej Polsce dziewczęta miały takie same możliwości kształcenia się, jak chłopcy.