Czy to nie ciekawe?
Zobacz fotografię poniżej. Czy coś Ci to przypomina? Może dekorację z okazji imienin, a może kącik zabaw dla dzieci?
Nie, to nie jest dekoracja ani kącik zabaw. To jest model słonecznego układu planetarnego, który zbudowaliśmy wspólnie z Basią, moją pięcioletnią wnuczką. (Basia jest entuzjastką fizyki, wciąż prosi o pokazywanie nowych doświadczeń, a w przyszłości chce zostać fizykiem.)
Tak naprawdę to ja instalowałem balony u sufitu, a Basia sprawdzała, czy są dobrze nadmuchane (wielkość planety) i rozmieszczone (odległość od Słońca).
To prawda, że modele matematyczne mają wiele zalet, ale jednak trzeba przyznać, że modele fizyczne bardziej przemawiają do wyobraźni. Zaraz powiemy o tym więcej.
Dzięki lekturze tego tekstu:
zrozumiesz potrzebę tworzenia modeli fizycznych zjawisk, których nie możemy obserwować w rzeczywistości,
dowiesz się, jak tworzy się modele fizyczne, jakie cechy zjawiska model powinien odtwarzać, a jakie można pominąć,
poznasz różne sposoby tworzenia modeli fizycznych obiektów i zjawisk,
zapoznasz się z dwoma przykładami modeli fizycznych, które realizowane są dwoma różnymi metodami,
ocenisz stopień odtworzenia rzeczywistości osiągany z użyciem modeli fizycznych.