Warto przeczytać

W fizyce tworzymy, prócz modeli fizycznych, także modele matematyczne. Nie jest łatwo jednoznacznie odgraniczyć jedne od drugich, dlatego że całą fizykę staramy się wyrażać za pomocą matematyki. Skoro czytasz niniejszy tekst, sięgnij także do e‑materiału „Jak modelować  wybrane zjawiska za pomocą modeli matematycznych?” jako naturalnego uzupełnienia.

Oczywiście, pokazany wcześniej model Układu Słonecznego to tylko zabawka dla pięcioletniej dziewczynki i proporcje zachowane są na poziomie: większy‑mniejszy. (To też nie było łatwe, bo Jowisz mi wielokrotnie eksplodował, a musiał być większy od wcześniej nadmuchanego Saturna. Basia na Dzień Dziecka dostała pięknie ilustrowaną książkę o planetach, z którą się nie rozstaje.) Nie o to tu jednak chodziło, ale o to, by - w przedszkolnym jeszcze wieku - wyrobić w dziecku poczucie ciekawości świata, by widziało związki pomiędzy rozgwieżdżonym niebem i schematem ze szkolnego atlasu. By kiedyś, na lekcji fizyki czy astronomii w szkole lub na uniwersyteckim wykładzie, przypomniało sobie ten dziecięcy model, kiedy uczyć się będzie o kwazarach, czarnych dziurach i rozszerzającym się Wszechświecie.

Poznawanie świata z pomocą modeli zaczyna się w wieku dziecięcym od zabawy i zabawek. Dziewczynki budują domki dla lalek z pełnym zabawkowym wyposażeniem, a chłopcy fascynują się modelami kolejek z rozjazdami i stacjami kolejowymi. Potem nastaje era modeli pojazdów sterowanych radiem, a jeszcze później - samodzielne tworzenie gier komputerowych, gdzie fantazja miesza się z rzeczywistością.

Można byłoby powiedzieć, że te gry komputerowe to właśnie takie „modele fizyczne” różnych zjawisk i innych (frapujących) akcji. Coś w tym jest, ale z jednym „ale”. Zobaczmy, jak definiuje się modelowanie i modele fizycznemodel fizycznymodele fizyczne.

Model fizyczny obiektumodel fizyczny obiektuModel fizyczny obiektu to jego uproszczone odwzorowanie, uwzględniające te cechy, które są przedmiotem modelowania. Może to być obiekt pomniejszony lub powiększony z zachowaniem (bądź niezachowaniem) skali, np. model atomu lub układu planetarnego. Skala może być też różna w różnych kierunkach, np. pionowym i poziomym. Model może pokazywać tylko zewnętrzną lub wewnętrzną (w oryginale niewidoczną) strukturę obiektu, może być statyczny lub ruchomy, ukazując działanie określonych mechanizmów, itp.

Model fizyczny zjawiska lub procesu to jego uproszczone przedstawienie, zawierające jednak jego najbardziej istotne cechy i biorące pod uwagę te elementy i czynniki, których wpływ na przebieg procesu chcemy badać. Przedstawienie to może mieć różną formę. Może być konstrukcją materialną, na przykład tunel aerodynamiczny, a może być aplikacją komputerową. Zasadniczą cechą modelu fizycznego jest wymóg pełnej zgodności z prawami fizyki w ramach przyjętych założeń modelowych.

Stosowane w modelowaniu uproszczenia mogą mieć różną naturę, np. mogą dotyczyć:

  • pominięcia oddziaływania otoczenia na badany układ,

  • zaniedbania możliwych zakłóceń o charakterze losowym,

  • pominięcia nieistotnych oddziaływań pomiędzy elementami układu,

  • traktowania elementów układu jako idealnych brył geometrycznych itp.

Wymóg zgodności z prawami fizyki, jako zasadnicza cecha modelu fizycznego, to próg trudny do pokonania w grach komputerowych. Pokażę Ci jednak coś, co może przypominać walkę żywiołów. Jest to wizualizacja zderzenia jąder atomowych o bardzo dużych energiach. Zderzenie modelowane było z pomocą programu o nazwie URQMD, Rys. 1. W zderzeniu produkuje się wiele nowych cząstek (bo E=mc2). Na Rys. 1a. i Rys. 1b. widzisz dwie migawki z animacji, którą możesz zobaczyć poniżej.

RmrteydYyhwEA
Rys. 1a. Migawka z wizualizacji modelowania zderzeń jąder atomowych w modelu URQMD (przed zderzeniem).
Źródło: CERN, tylko do użytku niekomercyjnego.
RyKC3pberzaef
Rys. 1b. Migawka z wizualizacji modelowania zderzeń jąder atomowych w modelu URQMD (po zderzeniu).
Źródło: CERN, tylko do użytku niekomercyjnego.
RM78ai0JDAppF
Rys. 1. Animacja prezentuje ruchomy obraz bez udziału lektora – przedstawia dwie spłaszczone w kierunku poziomym kule, składające się ze zlepionych, małych, czerwonych kuleczek. Spłaszczone kule poruszają się szybko od brzegów do środka ekranu, gdzie się zderzają. Po zderzeniu spłaszczone kule rozpadają się na wiele małych kuleczek w trzech kolorach: żółtym, niebieskim i czerwonym. Kulki w różnych kolorach są wymieszane i poruszają się na zewnątrz, tworząc wielobarwną, rozszerzająca się kulę.

Jądra atomowe przed zderzeniem (Rys. 1a.) wyglądają na ściśnięte w kierunku poziomym. Jest to rezultat włączenia w modelowaniu efektów wynikających ze szczególnej teorii względności.

Może pomyślisz: takie „bum” to ja też potrafię zasymulować. Raczej nie potrafisz, przynajmniej jeszcze. Pamiętaj, że tu nie chodzi o nadanie kolorowym kropkom losowych kierunków i wartości prędkości w ruchu jednostajnym – takie rozwiązania są często stosowane w grach komputerowych! W tym modelu wielkości takie jak energia i kierunek lotu każdego rodzaju cząstki są obliczane zgodnie z prawami zachowania energii i pędu, z danych wyznaczonych przez stan początkowy reakcji oraz dynamikę, zadaną w koncepcji modelu. Dzięki temu właśnie dysponujemy modelem znacznie bliższym rzeczywistości.

A teraz zobacz inną wersję tego modelowania. Efekty szczególnej teorii względności są wyłączone (w modelowaniu można tak postępować, choć efekty ostateczne zapewne są wtedy inne niż przed takim zabiegiem), dlatego jądra atomowe mają kształty zbliżone do kuli. Inna jest jednak skala czasowa, co umożliwia pokazanie materii kwarkowej produkowanej w takim zderzeniu.

Zobacz animację (Rys. 2.).

R1CJTQBphtezp
Rys. 2a.
Źródło: CERN, tylko do użytku niekomercyjnego.
RITcmovraUTNd
Rys. 2b.
Źródło: CERN, tylko do użytku niekomercyjnego.
R1JEye9y8vHnO
Rys. 2. Animacja prezentuje ruchomy obraz bez udziału lektora – przedstawia dwie duże kule składające się ze zlepionych, małych, szarych kuleczek. Kule poruszają się poziomo od bocznych brzegów do środka ekranu, gdzie się zderzają. Prawa kula znajduje się nieco niżej niż lewa tak, że w podczas zderzenia w kontakt wchodzą dolna połowa lewej kuli i górna połowa prawej kuli. Podczas zderzenia kule przechodzą przez siebie, a szare kulki uczestniczące w zderzeniu zamieniają się w mniejsze kulki w trzech kolorach: czerwonym, zielonym i niebieskim. Kulki w różnych kolorach, które symbolizują kwarki, są dokładnie wymieszane. Dolna pozostałość jądra, które nadleciało z prawej strony, nadal składa się z szarych kulek i porusza się do lewej krawędzi ekranu. Górna pozostałość jądra, które nadleciało z lewej strony nadal składa się z szarych kulek i porusza się do prawej krawędzi ekranu. Między oddalającymi się od siebie pozostałościami jąder rozciąga się szeroki pas wielobarwnych kulek symbolizujących kwarki. W końcowej fazie animacji pozostałości jąder wylatują poza ekran, a coraz więcej kolorowych kulek znika, a na ich miejsce pojawiają się większe, szare kulki.

W ten sposób z pomocą modelowania pokazujemy zjawiska, które trwają milionowe milionowych milionowych i jeszcze raz milionowych (10Indeks górny -23) części sekundy i dotyczą obiektów o rozmiarach rzędu tysięcznych milionowych milionowych (10Indeks górny -15) części metra, czyli jąder atomowych poruszających się z prędkościami bardzo bliskimi prędkości światła, czyli 3 10 8 m/s .

Tu właśnie widać potrzebę, sens i wartość modeli fizycznych. Jest wiele procesów, które przebiegają tak wolno (albo tak szybko) i zachodzą w tak małym (albo tak dużym) obszarze przestrzennym, że nie ma żadnych szans na zaobserwowanie ich w rzeczywistości. Znamy tylko stan początkowy i/albo końcowy danego procesu. Modelowanie może pomóc nam zrozumieć, jak przebiega proces łączący te stany.

Pokazaliśmy tu modelowanie procesu fizycznego i jego wizualizację z pomocą komputera. Teraz pokażemy zupełnie inny sposób modelowania zjawiska fizycznego, bo z pomocą konstrukcji materialnej. Jest to model fizyczny w sensie dosłownym - struktura kryształu (rozmiary rzędu 10Indeks górny -10  Indeks górny koniecm) odtwarzana jest przez konstrukcję z piłeczek plastikowych (rozmiary rzędu kilku centymetrów, 10Indeks górny -2  Indeks górny koniecm), a promieniowanie rentgenowskie zamienione jest przez promieniowanie mikrofalowe.

Modelujemy zjawisko dyfrakcji promieni rentgenowskich na kryształach (tzw. efekt Bragga) z pomocą promieniowania mikrofalowego i makroskopowej konstrukcji mechanicznej.

Na początek „dwa słowa” - czego dotyczy i o czym mówi zjawisko i prawo Bragga. W kryształach atomy rozmieszczone są w sposób uporządkowany w postaci tzw. sieci krystalicznej. Można wyróżnić w niej płaszczyzny, na których w równych odstępach rozmieszczone są atomy. Jeśli na taką strukturę pada wiązka promieniowania o długości fali porównywalnej z odległością pomiędzy płaszczyznami, to w wyniku rozproszenia na atomach sieci oraz wskutek interferencji fal dochodzi do ich wzmacniania lub wygaszania. Warunkiem wzmocnienia jest, by fale odbite od kolejnych płaszczyzn były przesunięte względem siebie o całkowitą wielokrotność długości fali. Ilustruje to Rys. 3.

R5oabbNELUP4H
Rys. 3. Dyfrakcja promieniowania rentgenowskiego na sieci krystalicznej.
Popatrz uważnie na rysunek i zobacz, że różnica dróg promieni rozproszonych na kolejnych płaszczyznach kryształu jest jednakowa. Dla kąta, przy którym równa jest całkowitej wielokrotności długości fali, występuje interferencja konstruktywna - następuje wzmocnienie sygnału.
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.

Prawo Bragga mówi, że efekt wzmocnienia dla promieniowania o długości fali lambda na sieci krystalicznej o odległościach międzypłaszczyznowych d występuje dla takich kątów padania promieni na sieć krystaliczną theta, że

2 d sin θ = n λ   .

gdzie n = 1, 2, 3… jest rzędem maksimum dyfrakcyjnego.

Model demonstrujący to zjawisko znajduje się w studenckiej Pracowni Fizycznej na Wydziale Fizyki Politechniki Warszawskiej i pokazany jest na fotografii - Rys. 4.

RI5TrE8qt7lKn
Rys. 4. Modelowanie efektu Bragga z pomocą modelu mechanicznego i mikrofal w pracowni fizycznej Wydziału Fizyki Politechniki Warszawskiej.
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.

Model kryształu wykonany został z kulek plastikowych. Emitowane z nadajnika mikrofal (po stronie prawej) promieniowanie skupiane jest z pomocą soczewek wykonanych z parafiny. Promieniowanie rozprasza się na modelu kryształu umieszczonym na obrotowej podstawce. Odbiornik ulokowany jest na ramieniu z lewej strony. Kąt między ramieniem a kierunkiem padania promieniowania można zmieniać. Maksimum sygnału z odbiornika oznacza konstruktywną interferencję, a odpowiadający mu kąt może być porównany z wartością wynikającą z prawa Bragga.

Model ten w piękny i efektowny sposób ilustruje uniwersalny charakter zjawisk i praw fizyki. Różnica w długościach fal zjawiska rzeczywistego i modelowanego wynosi osiem rzędów wielkości (!) (co nie powinno dziwić, bo taka jest różnica między skalą odległości w modelowanym zjawisku i wielkością utworzonego modelu), a efekt fizyczny opisuje w obu przypadkach to samo prawo fizyki. To podobnie jak w moim modelowaniu z wnuczką układu planetarnego, tylko w drugą stronę; my pomniejszaliśmy obiekty i odległości, a tu się je powiększa, chociaż cel jest ten sam – pokazać istotę modelowanego obiektu lub zjawiska.

W tym właśnie tkwi istota modelowania i modeli fizycznych.

Słowniczek

model fizyczny
model fizyczny

(ang. physical model) - uproszczone przedstawienie zjawiska lub procesu fizycznego, ale zawierające jego najbardziej istotne cechy i biorące pod uwagę elementy i czynniki, stanowiące przedmiot modelowania. Przedstawienie to może mieć różną formę. Może być konstrukcją materialną, a może być aplikacją komputerową. Zasadniczą cechą modelu fizycznego jest wymóg pełnej zgodności z prawami fizyki w ramach przyjętych założeń modelowych.

model fizyczny obiektu
model fizyczny obiektu

(ang.: model of a physical object) - uproszczone odwzorowanie obiektu, uwzględniające te cechy, które są przedmiotem modelowania. Może to być obiekt pomniejszony albo powiększony z zachowaniem (bądź niezachowaniem) skali, np. model atomu lub układu planetarnego. Skala może być też różna w różnych kierunkach, np. pionowym i poziomym. Model może pokazywać tylko zewnętrzną lub wewnętrzną (w oryginale niewidoczną) strukturę obiektu, może być statyczny lub ruchomy, ukazując działanie określonych mechanizmów, itp.

// niewidoczną = trudną do zbadania bezpośrednio, gołym okiem, czy jak?

prawa zachowania w fizyce
prawa zachowania w fizyce

(ang.: conservation laws) - wyrażają własności zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie, dotyczące wielkości, których wartości pozostają stałe w określonych warunkach. Najlepiej znane są prawa zachowania energii, pędu i momentu pędu w mechanice, prawo zachowania ładunku elektrycznego w procesach elektromagnetycznych, prawa zachowania liczb kwantowych w procesach atomowych i jądrowych.