Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RtFVwmsWmKgJ5
Zdjęcie prezentuje zniszczone rzeźby antyczne. Od lewej strony leżą: jako pierwsze niezidentyfikowane fragmenty rzeźb. Jako drugie fragmenty rzeźby z dwoma końskimi łbami – jeden łeb ma ułamaną część pyska. Jako trzecie stoi posąg wpółleżącego, nagiego mężczyzny z utrąconymi przedramionami i stopami. Jako czwarte są dwie siedzące postacie ludzkie bez głów. Na samym końcu, piąty jest stojący, ubrany w szaty posąg ludzki bez głowy.

Piękno i harmonia życia. Dziedzictwo antyku w polskiej poezji renesansowej

Źródło: licencja: CC BY 2.0.

Polscy poeci doby renesansu niemal bezkrytycznie i z dużym entuzjazmem uznali autorytet literatury antycznej, pozwalając na trwałe zagościć jej na kartach swoich utworów. Ten stan rzeczy trafnie obrazują słowa samego Jana Kochanowskiego z Foricoenia, sive Epigrammatum libellusForicoenia, sive Epigrammatum libellusForicoenia, sive Epigrammatum libellus:

Jan Kochanowski Foricoenia, sive Epigrammatum libellus

Prędzej zgaśnie słońce, a umarli wyjdą z grobów, niż zgaśnie sława Homera zdobyta boskimi pieśniami

1 Źródło: Jan Kochanowski, Foricoenia, sive Epigrammatum libellus, [w:] Dzieła polskie, oprac. J. Krzyżanowski, Warszawa 1960.

To przekonanie o ponadczasowej wartości treściowej oraz doskonałości formalnej antycznych dzieł trwało w naszym kraju od XVI w. aż do czasów przedrozbiorowych.

Twoje cele
  • Rozpoznasz nawiązania filozoficzne obecne w pieśniach Jana Kochanowskiego.

  • Wskażesz literackie nawiązania do antyku w tekstach renesansowych poetów.

  • Opiszesz wyznaczniki renesansowego stylu w poezji, nawiązujące do antycznych źródeł.

  • Scharakteryzujesz sposoby wzorowania się, przez poetów renesansowych, na tekstach antycznych.

Foricoenia, sive Epigrammatum libellus