R1UpkgOwIjvHs
Na ilustracji przedstawiono krajobraz gór skalistych o wyraźnie zarysowanych konturach skał.

Nierówności wymierne z parametrem

Źródło: Johannes Plenio on Unsplash, domena publiczna.

Wyrażenia wymierne wymagają zawsze określenia założeń, które gwarantują,  że w mianowniku takiego wyrażenia nie pojawi się wartość zero. Czy zastanowiło Cię  dlaczego z zerem w matematyce wiążą się liczne kłopoty i kto odkrył zero? Wbrew powszechnym przekonaniom, że zero jest używane w matematyce tak samo długo, jak inne liczby, warto wiedzieć, że zarówno cywilizacja grecka, jak i rzymska nie używały symbolu zera. Początkowo w systemie pozycyjnym w miejscach, w których występował brak określonej cyfry na danej pozycji, zostawiano puste miejsca. Jednak prowadziło to do licznych nieporozumień i niejednoznacznych sytuacji.

W systemie babilońskim (ok. III w p. n. e.) puste miejsca zaczęto wypełniać dwoma małymi trójkącikami. Z kolei Majowie używali zera w swoim skomplikowanym kalendarzu. Jednak zero, którego używamy współcześnie, zostało wynalezione w Indiach i rozpowszechnione przez matematyków arabskich. W siódmym wieku naszej ery hinduski matematyk Brahmagupta ustalił zasady arytmetyczne dotyczące działań zawierających zero, jednak nie rozstrzygnął problemu dzielenia przez zero.

Twoje cele
  • Rozwiążesz  nierówności wymierne.

  • Rozważysz różne zbiory rozwiązań nierówności wymiernych w zależności od wartości parametru.

  • Powiążesz pojęcia algebraiczne z ich reprezentacją geometryczną.

  • Powiążesz umiejętność rozwiązywania nierówności wymiernej z innymi umiejętnościami matematycznymi  takimi,  jak  szkicowanie wykresów funkcji i korzystanie z ich własności.