Nierówności wymierne z parametrem
Wyrażenia wymierne wymagają zawsze określenia założeń, które gwarantują, że w mianowniku takiego wyrażenia nie pojawi się wartość zero. Czy zastanowiło Cię dlaczego z zerem w matematyce wiążą się liczne kłopoty i kto odkrył zero? Wbrew powszechnym przekonaniom, że zero jest używane w matematyce tak samo długo, jak inne liczby, warto wiedzieć, że zarówno cywilizacja grecka, jak i rzymska nie używały symbolu zera. Początkowo w systemie pozycyjnym w miejscach, w których występował brak określonej cyfry na danej pozycji, zostawiano puste miejsca. Jednak prowadziło to do licznych nieporozumień i niejednoznacznych sytuacji.
W systemie babilońskim (ok. ) puste miejsca zaczęto wypełniać dwoma małymi trójkącikami. Z kolei Majowie używali zera w swoim skomplikowanym kalendarzu. Jednak zero, którego używamy współcześnie, zostało wynalezione w Indiach i rozpowszechnione przez matematyków arabskich. W siódmym wieku naszej ery hinduski matematyk Brahmagupta ustalił zasady arytmetyczne dotyczące działań zawierających zero, jednak nie rozstrzygnął problemu dzielenia przez zero.
Rozwiążesz nierówności wymierne.
Rozważysz różne zbiory rozwiązań nierówności wymiernych w zależności od wartości parametru.
Powiążesz pojęcia algebraiczne z ich reprezentacją geometryczną.
Powiążesz umiejętność rozwiązywania nierówności wymiernej z innymi umiejętnościami matematycznymi takimi, jak szkicowanie wykresów funkcji i korzystanie z ich własności.