Poziom interwencji:
oddziaływanie na nauczycieli specjalistów; oddziaływanie na dziecko/ucznia; oddziaływanie na zespół klasowy
Etap edukacyjny:
szkoła podstawowa klasy 1‑3, szkoła podstawowa klasy 4‑8, szkoła ponadpodstawowa
Kategoria interwencji:
interwencja diagnostyczna, technika pracy z grupą
Problem:
Zaburzenia lękowe stanowią jedno z najczęstszych zaburzeń psychicznych, ujawniające się najczęściej między 8 a 15 rokiem życia. Rozpowszechnienie w populacji ogólnej szacuje się na 2‑10%, a nawet do 33,7%.
Według raportu Headway A new roadmap in Mental Health który został zaprezentowany w Parlamencie Europejskim 29 września 2022 r., pandemia COVID‑19 doprowadziła do bezprecedensowego pogorszenia zdrowia psychicznego, a stany, takie jak zaburzenia lękowe i ciężkie zaburzenia depresyjne, wzrosły o ponad 25% na całym świecie. Ponadto wskazano, że 22,1% ludzi doświadcza zaburzeń psychicznych w warunkach konfliktu. Zaobserwowano również bezpośredni i pośredni wpływ zmiany klimatu na zdrowie psychiczne, co najmocniej uderza w osoby najbardziej narażone (w tym dzieci).
UNICEF w swoim raporcie The World State of Children, wydanym w 2021 r., poświęconym zdrowiu psychicznemu dzieci, wskazał, że Polska jest w europejskiej czołówce, jeśli chodzi o liczbę samobójstw dzieci i młodzieży oraz że pogarszająca się od wielu lat w Polsce sytuacja dziecięcej opieki psychiatrycznej, w połączeniu ze społeczno‑emocjonalnymi skutkami pandemii Covid‑19, skutkuje rosnącą lawinowo liczbą dzieci cierpiących z powodu depresji, borykających się ze stanami lękowymi ipodejmujących próby samobójcze.
Dlatego tak ważne staje się zauważanie i identyfikowanie problemów dzieci i młodzieży, podejmowanie działań, np. w postaci skierowania na specjalistyczną diagnozę i psychoterapię, ale także wsparcie ich w miejscu tak ważnym dla nich, jakim jest szkoła.
Cele:
Identyfikacja i diagnoza problemów ucznia.
Poprawa funkcjonowania ucznia na terenie szkoły.
Poprawa relacji ucznia z rówieśnikami.