Jak zastosować zasadę zachowania momentu pędu w praktyce?
Czy to nie ciekawe?
Skąd pilot samolotu wie, czy utrzymuje samolot poziomo oraz… gdzie jest Ziemia i jak ma wylądować? Odpowiedź jest dość oczywista przy dobrej pogodzie – widać, gdzie jest horyzont. Jednakże w gęstej mgle wszystkie punkty orientacyjne zanikają – jak wtedy sobie poradzić? Z pomocą przychodzi „sztuczny horyzont” czyli… żyroskop! Czym są żyroskopy, gdzie się z nimi spotykamy i do jakich celów są wykorzystywane?
RIYBnPVW2uM8e
Rys. a. Ilustracja przedstawia rysunek, na którym widoczny jest sztuczny horyzont wykorzystywany w samolotach. Sztuczny horyzont widoczny jest w postaci okręgu o szarym obwodzie. Wnętrze okręgu podzielona jest na dwie części górną i dolną. Pozioma linia dzieląca część górną i dolną dzieli okrąg wewnętrzny na dwie połowy. Górna połowa wewnętrznego okręgu jest błękitna i reprezentuje niebo. Dolna część okręgu jest Brązowa i symbolizuje grunt. Na obwodzie górnej części widoczna jest podziałka kątowa. Podziałka kątowa służy do wyznaczenia odchylenia samolotu od poziomu. Wykorzystanie sztucznego horyzontu w Kok pitach samolotu służy do wyznaczenia kąta pochylenia względem kierunku poziomego.
Rys. a. "Sztuczny horyzont" czyli wykorzystanie żyroskopów w technice lotniczej.
Twoje cele
W tym materiale:
Zastosujesz zasadę zachowania momentu pędu do zrozumienia mechanizmu działania żyroskopu,
Rozpoznasz wykorzystanie mechnizmów bazujących na zasadzie zachowania momentu pędu w technice.