Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1Jex1RUXMfCE
Ilustracja przedstawia trzy męskie portrety. Na każdym z nich jest mężczyzna w średnim wieku, w wytwornych strojach. Każdy z mężczyzn ma wąsy i podgolone wysoko włosy.

Czytanie ze zrozumieniem: Orient a kultura sarmacka

Od lewej: Król Jan Kazimierz w żupanie, szlachcic Stanisław Antoni Szczuka w kontuszu, Jan III Sobieski w karacenie
Źródło: 1. Daniel Schultz, Król Jan Kazimierz, XVII w., 2. Autor nieznany, Stanisław Antoni Szczuka, ok. 1735-1740, 3. Daniel Schultz, Portret Jana III Sobieskiego, XVII w., domena publiczna.

Skąd wziął się strój szlachecki? Dlaczego strój sarmacki przypominał szaty sułtana? Skąd wzięły się kołczany, czekany i kindżały w uzbrojeniu polskiego wojska?

Wybitny historyk Janusz Tazbir opisuje, jak w XVII‑wiecznej Polsce zazębiały się wpływy Wschodu i Zachodu. Fascynacja Orientem przejawiała się w stylu ubioru i dekoracji. Literatura i nauka pozostawały jednak pod wpływem myśli zachodniej.

Twoje cele
  • Prześledzisz, jak kulturę sarmacką przedstawia polski historyk, Janusz Tazbir.

  • Omówisz wpływy Wschodu i Zachodu na kulturę sarmacką.

  • Przeanalizujesz, na czym polegał synkretyzm kulturalny epoki.