Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RAHQesCjp78lX
Ilustracja przedstawia klęczącą na kamieniu kobietę ze skrzydłami anioła, która rozkłada ręce jak skrzydła i spogląda w górę na latającego nad nią demona. Przypomina on mężczyznę, również ze skrzydłami.

Poza dobrem i złem

William Blake, Wielki Czerwony Smok i Kobieta Obleczona w Słońce, 1805
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

We współczesnej kulturze dość mocno utrwaliło się stwierdzenie „poza dobrem i złem”. Ma ono typowo nietzscheański rodowód, gdyż to właśnie Nietzsche uznał, że wybitne jednostki kulturotwórcze stoją właśnie w takiej pozycji. Jak jednak filozof doszedł do takiego wniosku? Co oznacza, że wybitny indywidualista sam decyduje, czym jest dobro, a czym zło? W jaki sposób postawa takiej jednostki wpływa na tworzenie kultury?

Twoje cele
  • Zdefiniujesz pojęcia woli mocy, amor fati, resentymentu i przewartościowania wszystkich wartości.

  • Poznasz motywy Nietzscheańskiej krytyki moralności tradycyjnej i chrześcijaństwa.

  • Rozpatrzysz, na czym polega różnica w tradycyjnym i nietzscheańskim rozumieniu pojęć dobra i zła.

  • Przeanalizujesz wpływ wybitnej jednostki na proces kulturotwórczy.

  • Rozważysz, czy wybitnej jednostce wolno robić wszystko, czego zapragnie.