Cerkiew prawosławna na początku XVI w. przeżywała podobne problemy jak Kościół katolicki. Rażący był niski poziom intelektualny duchowieństwa, brak głębszych zainteresowań religijnych wśród hierarchów, upadek rygorów życia zakonnego. Prawosławie podlegało patriarchatowi Konstantynopola, który tracił na znaczeniu, tymczasem rosła pozycja Moskwy jako ostoi i opiekuna Kościoła wschodniego, zwłaszcza po utworzeniu w 1589 r. patriarchatu moskiewskiego.
W Rzeczypospolitej sytuację tę obserwowano z niepokojem. Obawiano się, że jej prawosławni mieszkańcy podlegać będą duchownemu rezydującemu w kraju, z którym Rzeczpospolita toczyła wojny. Jednocześnie król Zygmunt III Waza pozostawał pod wpływem ks. Piotra Skargi, namawiającego go do zjednoczenia różnych Kościołów w kraju. W XVI w. Rzeczpospolita Obojga Narodów była bowiem państwem wielonarodowym i wielowyznaniowym. Ale do unii skłaniali się również prawosławni duchowni, dostrzegając konieczność reform. W ten sposób doszło do wydarzenia, które przyczyniło się z jednej strony do powstania nowego Kościoła greckokatolickiego, a z drugiej – nowych napięć religijno‑narodowościowych w Rzeczypospolitej.
Omówisz sytuację Kościoła prawosławnego w XVI w. i dążenia do zmian.
Przeanalizujesz, dlaczego prawosławni duchowni gotowi byli przyjąć zwierzchnictwo papieża i czy wszyscy podporządkowali się tej decyzji.
Wyjaśnisz, dlaczego w wyniku unii brzeskiej powstała jedna Cerkiew z hierarchami, ale bez wiernych, a druga zachowała wiernych, ale pozostała bez hierarchów.
Scharakteryzujesz wielowyznaniowy charakter Rzeczypospolitej.