Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RJWRBa3zGVPgN
Zdjęcie przedstawia wnętrze dużej, starej biblioteki. Znajdują się w niej liczne, wysokie regały pełne książek, globusy oraz rzeźby ludzkich postaci.

Rozważania o szkole Andrzeja Frycza Modrzewskiego

Collegium Maius, pierwszy polski uniwersytet
Źródło: Ken Eckert, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

W jaki sposób koncepcja człowieka wpływa na filozofię wychowania? Czy system szkolnictwa zmieniał się, gdy zmieniała się wizja świata? Jak historia Europy wpłynęła na europejską i polską edukację?

Przełom w podejściu do nauczania nastąpił w epoce odrodzenia. Rozwój miast i zmiany w Kościele stwarzały przestrzeń dla nowatorskich idei. Powrót do antycznych ideałów piękna i dobra skłaniał do myślenia o edukacji w duchu humanistycznym, opartej na zaufaniu, umożliwiającej rozwój etyczny i odkrywanie pełni człowieczeństwa. Podniesienie stanu oświaty w Rzeczypospolitej stało się jednym z najważniejszych postulatów Andrzeja Frycza Modrzewskiego – wybitnego pisarza politycznego i wielkiego reformatora.

Twoje cele
  • Poznasz XVI‑wieczne poglądy na oświatę.

  • Zanalizujesz fragment utworu Andrzeja Frycza Modrzewskiego.

  • Scharakteryzujesz kluczowe kompetencje współczesnego nauczyciela.