W jaki sposób koncepcja człowieka wpływa na filozofię wychowania? Czy system szkolnictwa zmieniał się, gdy zmieniała się wizja świata? Jak historia Europy wpłynęła na europejską i polską edukację?
Przełom w podejściu do nauczania nastąpił w epoce odrodzenia. Rozwój miast i zmiany w Kościele stwarzały przestrzeń dla nowatorskich idei. Powrót do antycznych ideałów piękna i dobra skłaniał do myślenia o edukacji w duchu humanistycznym, opartej na zaufaniu, umożliwiającej rozwój etyczny i odkrywanie pełni człowieczeństwa. Podniesienie stanu oświaty w Rzeczypospolitej stało się jednym z najważniejszych postulatów Andrzeja Frycza Modrzewskiego – wybitnego pisarza politycznego i wielkiego reformatora.
Poznasz XVI‑wieczne poglądy na oświatę.
Zanalizujesz fragment utworu Andrzeja Frycza Modrzewskiego.
Scharakteryzujesz kluczowe kompetencje współczesnego nauczyciela.