Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RMBrZT2EZB3se
Na zdjęciu jest stół, na którym znajduje się stojak z probówkami. Kilka probówek leży obok. Na stole znajdują się dodatkowo trzy kolby z kolorowymi roztworami: czerwonym, zielonym i niebieskim oraz kartka i pióro.

Interpretacja jakościowa i ilościowa równań reakcji chemicznych z użyciem pojęcia mol

Stół chemika przypomina blat kucharza – na obydwu znajdziesz składniki w naczyniach, które przy zastosowaniu odpowiedniej receptury dają pożądany produkt.
Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, domena publiczna.

Co mają wspólnego chemik z kucharzem? To, że i jeden, i drugi korzysta z przepisów. Nie da się ugotować obiadu albo upiec ciasta bez znajomości relacji proporcji między składnikami. Dla chemika uzgodnione równanie reakcji chemicznej jest właśnie takim przepisem, który zawiera listę wszystkich potrzebnych substancji oraz ich ilości. Równanie reakcji chemicznej wykorzystujemy też do obliczenia ilości substratów i produktów – czyli reagentów. Obliczenia oparte o uzgodnione równanie reakcji chemicznej nazywamy obliczeniami stechiometrycznymi. Kucharz musi używać odpowiednich proporcji poszczególnych składników, by otrzymać daną potrawę. Tak samo chemik musi użyć odpowiednich ilości substancji – w innym przypadku może nie otrzymać pożądanego produktu. Podczas tej lekcji nauczysz się interpretować jakościowo i ilościowo równania reakcji chemicznych.

Twoje cele
  • Zinterpretujesz jakościowo i ilościowo równania reakcji chemicznych, korzystając z pojęcia mol.

  • Oszacujesz ilość substancji potrzebnych do zajścia reakcji, używając pojęcia mol.

  • Poprawnie dobierzesz współczynniki stechiometryczne w równaniu reakcji chemicznej.