Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RfvVzS1AnLnQd
Zdjęcie przedstawia panoramę Paryża nocą. Po lewej stronie znajduje się stalowa Wieża Eiffla, wokół są kamienice oraz ulice. W tle znajdują się wieżowce.

Kontynuacje filozofii XIX w. w XX w.

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Czy potrafisz wskazać we współczesnym świecie idee będące spadkiem filozofii pozytywizmu i marksizmu? Czy domyślasz się, jakie zmiany zaszły w sposobie myślenia o świecie, że takie nurty w ogóle się pojawiły?

Filozofia europejska XIX w. ma swoje wyraźne kontynuacje w epoce późnej nowoczesności, a także ponowoczesności, czyli w całym wieku XX i pierwszych dekadach XXI w. Charakterystyczne dla filozofii XIX stulecia było zerwanie z chrześcijańską tradycją metafizyki i zmarginalizowanie filozofii religijnej. Jedynym wyznaniowym filozofem tego czasu był Sǿren Kierkegaard. Taki kształt myśli filozoficznej tego stulecia był efektem antyreligijnego i antymetafizycznego charakteru poprzedzającego go oświecenia. Nawet niemieccy idealiści pierwszej połowy tego stulecia – Fichte, Schelling czy Hegel, mimo spirytualistycznych rysów swej myśli i uznaniu absolutu jako jednej z centralnych kategorii filozoficznych, nie wyrażali przekonań chrześcijańskich. Podobnie zdystansowany wobec chrystianizmu był Artur Schopenhauer. W drugiej połowie XIX w. można zauważyć zwrot europejskiej filozofii przeciw religii. Twórcy filozofii pozytywnej, Karol Marks i jego zwolennicy, a także Friedrich Nietzsche byli do chrześcijaństwa nastawieni co najmniej niechętnie. Te areligijne lub nawet antyreligijne nurty filozoficzne zyskały swe kontynuacje w filozofii XX‑wiecznej: neopozytywizmie, neomarksizmie i nowym ateizmie. Zarazem w wieku tym filozofia religijna przeżyła swój renesans – w teistycznym egzystencjalizmie, neotomizmie, humanizmie integralnym i personalizmie, a także w filozofii dialogu.

Twoje cele
  • Omówisz kontynuacje filozofii pozytywnej w XX w.

  • Przedstawisz główne idee neomarksizmu.

  • Omówisz związki neopozytywizmu, filozofii języka i filozofii analitycznej z XIX‑wieczną filozofią pozytywną.

  • Wyjaśnisz założenia nowego ateizmu.

  • Wskażesz wpływ pozytywizmu i marksizmu na nowy ateizm.

  • Przeanalizujesz fragmenty tekstów filozofów XX w., odnajdując w nich idee zapoczątkowane w filozofii XIX w.