Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1MoRyOzkJryY
Zdjęcie przedstawia męskie dłonie rysujące rysunek techniczny.

Prawa i obowiązki obywatela polskiego

Źródło: domena publiczna.

Oficjalny portal internetowy Wrocławia tak relacjonuje uroczystości i wydarzenia z okazji Dnia Wolności i Praw Obywatelskich w tym mieście:

Jarek Ratajczak Dzień Wolności i Praw Obywatelskich – 4 czerwca

Dzień Wolności i Praw Obywatelskich (…)

(…) od godziny 11 na pl. Wolności zgromadzili się wrocławscy uczniowie. Przyszli na swojego rodzaju lekcję historii z wydarzeń, którymi żyła Polska 30 lat temu – gdy odbyły się pierwsze, częściowo wolne wybory parlamentarne.

– 4 czerwca kojarzy nam się z wyborami, wolnością i demokracją. Uczyliśmy się o tym dniu w szkole, słyszeliśmy od dziadków i rodziców. (…) – mówią uczniowie trzeciej klasy gimnazjalnej ze Szkoły Podstawowej nr 83.

Dzieci odpowiadały na pytania: co było w sierpniu 80 roku, czym była Solidarność, co to jest demokracja i co nam dały wybory w 1989 r.?

– W szkole jeszcze tego nie mieliśmy, ale wiem, że w 1989 r. były wybory, w których 1/3 głosów można było oddać na „Solidarność”. To był ważny dzień dla Polski, bo kraj wkroczył na drogę do demokracji – mówi Hania, Szkoła Podstawowa nr 29. (…)

Wioletta Zabawa w 1989 r. miała 17 lat, mniej więcej tyle, co uczniowie, którzy przyszli na pl. Wolności. – Rodzice bardzo przeżywali wybory, zabrali mnie na głosowanie, pamiętam plakaty z Wałęsą i z Johnem Waynem ze słynnym „W samo południe”. Dla młodzieży to element historii, ale warto o tym mówić – podkreśla (…).

Na zakończenie spotkania na pl. Wolności odśpiewano hymn i ułożono flagę Polski. Przy okrągłym stole uczniowie mogli opisać to, czym jest dla nich wolność, napisać marzenia dla Polski i to, jak będzie wyglądał kraj za 10‑15 lat.

4 czerwca obchodzony jest Dzień Wolności i Praw Obywatelskich. Święto ustanowiono w 2013 r., upamiętnia pierwsze po II wojnie światowej częściowo wolne wybory parlamentarne, które odbyły się w czerwcu 1989 roku. W tzw. sejmie kontraktowym po raz pierwszy zasiedli przedstawiciele antykomunistycznej opozycji.

Osoby, które walczyły z komunistyczną władzą, należały do Solidarności, a po wprowadzeniu stanu wojennego były internowane, mówią krótko: – 4 czerwca 1989 roku był zwycięstwem wolności nad komunistycznym systemem władzy. Polacy poczuli wówczas, że nareszcie są u siebie w domu.

dzien Źródło: Jarek Ratajczak, Dzień Wolności i Praw Obywatelskich – 4 czerwca, 4.06.2019 r., dostępny w internecie: wroclaw.pl [dostęp 14.05.2020 r.].
bg‑azure

Dlaczego to właśnie tę datę posłowie wybrali na obchody?

Twoje cele
  • Wyjaśnisz, czym różnią się prawa obywatelskie od praw człowieka, prawa od przywilejów, wolności od praw, uniwersalistyczna koncepcja praw od indywidualistycznej.

  • Przeanalizujesz prawa przysługujące obywatelowi polskiemu i scharakteryzujesz sposoby ich realizacji.

  • Przeanalizujesz obowiązki polskiego obywatela i scharakteryzujesz sposób ich wypełniania.

  • Scharakteryzujesz zasadę rozdziału praw i obowiązków obywatelskich.