Wybuch II wojny światowej zmienił życie całego pokolenia, do którego należał Krzysztof Kamil Baczyński. Przez kilka kolejnych lat młodzi ludzie musieli mierzyć się z tragedią, na którą nie byli przygotowali. Walczyli, szukając ucieczki, sensu oraz ocalenia w namiastkach codzienności, nauce, miłości, sztuce i w religii.
Okupowanej Warszawy dzień powszedni. Studium historyczneMożna by się spodziewać, że w czasach, gdy masowo ginęli zupełnie niewinni ludzie, gdy los uśmiechał się do narodu oficjalnie bezczeszczącego prawa ludzkie i boskie, nastąpi zatracenie wiary i odwrót od religii. Tymczasem stało się inaczej. Olbrzymi wzrost religijności w Warszawie okupowanej potwierdzają źródła historyczne, poświadcza go także ludzka pamięć.
Poświadcza to także powstająca wówczas poezja. Religijność czasów wojny była szczególnie ukierunkowana na uratowanie człowieczeństwa w nieludzkich czasach.
Wyjaśnisz, co łączy Modlitwę do Bogarodzicy Krzysztofa Kamila Baczyńskiego ze średniowieczną pieśnią Bogurodzica.
Określisz, na czym polega modlitewny charakter wiersza Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.
Wymienisz środki językowe w wierszu Baczyńskiego, służące modlitewnej stylizacji utworu.
Porównasz wybrane wiersze religijne Baczyńskiego z dziełami malarskimi.