Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RqVRGkHIhRkI6
Zdjęcie ukazuje fasolę w strąkach ułożone w stos. Strąki są spłaszczone.

Obieg azotu w przyrodzie

Bakterie Rhizobium phaseoli żyją w symbiozie z fasolą, tworząc na jej korzeniach brodawki korzeniowe. Bakterie te mają zdolność do wiązania azotu atmosferycznego, z którego korzysta roślina.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Kukurydza, dynia i fasola, rosnąc obok siebie, nawzajem się wspierają i pomagają sobie w rozwoju – jak siostry. Wysokie i silne łodygi kukurydzy pozwalają fasoli piąć się do słońca. Dynia, płożąc się, okrywa grunt, uniemożliwiając rozwój chwastom. Fasola zaś, dzięki symbiozie z bakteriami korzeniowymi, wzbogaca glebę w azot – na czym korzystają pozostałe rośliny. Taka metoda uprawiania warzyw pozwalała Indianom osiągać wysokie plony. Mieli oni jeszcze jeden sekret: zakopywali w glebie rybie szczątki. Jak myślisz, po co to robili?

Twoje cele
  • Porównasz formy, w jakich azot krąży w przyrodzie.

  • Opiszesz działanie różnych bakterii uczestniczących w obiegu azotu.

  • Śledząc przemiany azotu, wyjaśnisz znaczenie krążenia materii dla organizmów żywych.