Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RxBxOQih8XJ4r
Ilustracja przedstawia dwa kontury głowy na tle półki z książkami. Głowy są zwrócone do siebie przodem.

Metoda dialektyczna

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Jeden człowiek siedzi wygodnie w górskiej kolejce linowej, która wwozi go na szczyt – na miejsce dociera w komforcie, osłonięty przed deszczem i wiatrem, bez bólu mięśni, odcisków i zadyszki. Przed drugą osobą znajduje się stroma ścieżka, kamienie, korzenie i błoto, kilka godzin wędrówki, zmęczenie i pot, na końcu – powoli odsłaniający się wierzchołek góry. Na pozór podobne, lecz w istocie są to dwa różne doświadczenia. W pierwszym pierwszym ważne jest tylko osiągniecie celu, w  drugim – cel i droga do niego. Tak też może wyglądać różnica pomiędzy tradycyjnymi metodami nauczania a sokratejską metodą dialektyczną. Pierwsza przekazuje gotowe informacje, druga wymaga samodzielnego dochodzenia do wiedzy.

Twoje cele
  • Zapoznasz się z głównymi założeniami filozofii sokratejskiej.

  • Zilustrujesz założenia metody dialektycznej Sokratesa.

  • Wyjaśnisz znaczenie metody dialektycznej dla filozofii moralnej.

  • Wskażesz główne punkty zwrotne w filozofii Sokratesa.

  • Zrozumiesz rolę nauczyciela w dialogu Sokratejskim.