Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dialektyka i etyka

DialektykadialektykaDialektyka, a więc rozmowa, która – jak zobaczymy za chwilę – poprzez pytanie i odpowiedź ma prowadzić do zbijania argumentów i obalania fałszu, następnie zaś umożliwić „rodzenie się” mądrości. Nie można zrozumieć metody Sokratesa, nie zrozumiawszy wcześniej podstawowych założeń jego myśli. Dialektyka Sokratejska wynika wprost ze sposobu rozumienia tego, czym jest filozofia. A jest ona etykąetykaetyką, która bada ludzką duszę i troszczy się o jej dobro. Z kolei dusza to moralne i rozumne centrum człowieka, stanowi jego indywidualną osobowość i najgłębsze „Ja” – i właśnie z tego względu, znajduje się ona w polu najdonioślejszych pytań sokratejskiej refleksji. Podkreślając ten indywidualistyczny charakter etyki, Sokrates pokazuje jednocześnie, że nowy przedmiot namysłu, wymaga nowych kryteriów prawomocności. Wiedza prawdziwa, a o niej mowa, nie może być już naukowym badaniem przyrody za pomocą empirycznych metod, ani retoryką, wspierającą się o zasady logiki. Wiedza prawdziwa jest samowiedzą i można ją osiągnąć poprzez refleksję.

RGrPz3kRQpb7i1
Dialektyka nauczająca rozumowania, miedzioryt Cornelisa Corta z 1565 roku
Wiedząc, że późniejsze rozumienie dialektyki odbiegało od pierwotnego jej znaczenia jako sztuki dyskutowania i dochodzenia do prawdy, zastanów się i powiedz, jakie elementy dialektyki Sokratesa zostały uwzględnione na tej ilustracji. Przetłumacz sentencję znajdującą się na dole miedziorytu.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Kiedy więc Sokrates mówi, że warunkiem dobrych czynów jest wiedza o tym, co jest dobre, ma na myśli taką właśnie indywidualną wiedzę, będącą owocem namysłu. Należy podkreślić: to nie wiedza erudycyjna i encyklopedyczna, przyjęta z zewnątrz lub narzucona wskutek perswazji, lecz wiedza, do której dochodzi się samemu. Jej początkiem jest pozbycie się złudzeń.

Świadomość niewiedzy

Złudzenia są pierwszą przeszkodą mądrości. Gdy się im ulega, powstaje wrażenie wiedzy o wszystkim i posiadania mądrości, lecz właśnie w tym poczuciu kryje się istota głupoty. Nie wiadomo przecież, jak bardzo wiedza ta jest niepełna, wewnętrznie sprzeczna i nieugruntowana. Jeśli więc Sokrates czuł się mądrzejszym od innych, to tylko w tym jednym, niewielkim, ale ważnym aspekcie – w przeciwieństwie do innych posiadał świadomość niewiedzy. Wiem, że nic nie wiem ma zatem dwa istotne znaczenia: po pierwsze nic nie wiem, gdy ulegam pozorom wiedzy; po drugie, nic nie wiem, jeśli nie wiem tego, co najważniejsze – najważniejsza jest zaś świadomość siebie, znajomość własnej duszy.

R1Y1ovwprzdzM1
Sandro Botticelli, Młodzieniec przedstawiony siedmiu sztukom wyzwolonym, pomiędzy 1483 a 1485
W średniowieczu dialektyka – rozumiana bardziej jako logika (ale też utożsamiana z rozumowym dochodzeniem do prawdy) – była wykładana w szkole, jako samodzielny przedmiot, w ramach sztuk wyzwolonych. Wchodziła w skład tzw. trivium, obok gramatyki i retoryki. Nauczano jej na podstawie myśli Cycerona, Kwintyliana i Boecjusza.
Źródło: Sailko, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.

Z tego też powodu metoda Sokratesa nie jest metodą w sensie ścisłym, tak jak w sensie ścisłym Sokrates nie był nauczycielem. Jak mógł czegokolwiek uczyć, jeśli cała jego wiedza sprowadzała się do świadomości własnej niewiedzy? A nawet gdyby jakąś wiedzę posiadał – jak mógłby ją przekazywać, skoro wiedza prawdziwa to samowiedza, do której dochodzi się indywidualnie?

Sokratejska dialektyka

RpsT0RpjWrsBy1
Prezentacja multimedialna.

Słownik

dialektyka
dialektyka

(gr. dialektikḗ (téchnē) – dialektyczna (sztuka): diá – przez, poprzez + lego – mówię, łączę, zbieram) przeciwieństwo metody podawczo‑informacyjnej; jest metodą pytania i odpowiedzi, dialogu i rozmowy, prowadzącej do obalania mniemań i „rodzenia się” wiedzy prawdziwej

etyka
etyka

(gr. tá ēthiká – traktat o obyczajach, ḗthos – obyczaj, charakter) u Sokratesa etyka przestaje być obyczajem i przestrzeganiem społecznych norm, a staje się wysiłkiem samopoznania: poznawania własnej indywidualnej duszy i troski o jej dobro

metoda elenktyczna
metoda elenktyczna

(gr. elenktikós – zbijający, badawczy; elenktós – badanie, argument) stosowana przez Sokratesa metoda zbijania tez jego rozmówców, polegająca na wykazywaniu, że poglądy rozmówcy prowadzą do przyjęcia tezy jawnie fałszywej

metoda majeutyczna
metoda majeutyczna

(gr. maieutikós – położniczy) metoda stosowana przez Sokratesa, polegająca na wydobywaniu z rozmówcy wiedzy, której sobie nie uświadamiał