Na co dzień korzystamy z pewnych ogólnie przyjętych reprezentacji liczb. Jesteśmy w stanie bez problemu odczytać np. wartość 987,25. Nie oznacza to, że komputery poradzą sobie z tym równie sprawnie. Na poziomie oprogramowania (software) zazwyczaj nie używamy specjalnych systemów prezentowania liczb, jednakże hardware jest przystosowany do analizy i manipulacji wartościami przedstawionymi w konkretny sposób. Więcej na temat tego, w jaki sposób liczby reprezentowane są w komputerze, znajdziesz w e‑materiale Reprezentacja liczb w komputerzeReprezentacja liczb w komputerze.
Liczby wprowadzane z klawiatury, np. do tworzonego programu, trzeba odpowiednio przekonwertować na inny system. Również same działania matematyczne muszą być wykonane za pośrednictwem stosownych procedur. Dlatego w tym e‑materiale skupimy się na sposobach wykonywania przez komputer działań arytmetycznych i operacji logicznych oraz na tym, jakimi błędami mogą być obarczone te działania.
Jak wygląda omawiane zagadnienie w poszczególnych językach programowania przedstawiamy w e‑materiałach:
Błędy obliczeń numerycznych w języku C++Błędy obliczeń numerycznych w języku C++,
Błędy obliczeń numerycznych w języku JavaBłędy obliczeń numerycznych w języku Java,
Błędy obliczeń numerycznych w języku PythonBłędy obliczeń numerycznych w języku Python.
Więcej zadań? Sięgnij do Błędy obliczeń numerycznych – zadania maturalneBłędy obliczeń numerycznych – zadania maturalne.
Przeanalizujesz, jakimi błędami obarczone są obliczenia numeryczne.
Wyjaśnisz, czym jest błąd względny i błąd bezwzględny oraz prześledzisz sposoby ich obliczania.
Scharakteryzujesz różnicę między przybliżeniami z nadmiarem i niedomiarem.