Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1F2eNK5SfdCK
Obraz przedstawia akt kobiecy. Ukazana jest na nim naga, ciemnowłosa kobieta. Kobieta leży. Lewą dłoń ma podłożoną pod głowę, prawą trzyma na dużej tacy.

Eros młodopolski

Ramon Casas, Naga kobieta, 1894
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Miłość jest od zawsze najwdzięczniejszym tematem poezji. Czysto seksualna natura miłości była jednak zwykle skrzętnie ukrywana pod postacią wyrafinowanych metafor albo całkowicie pomijana. W czasach Młodej Polski ten wstydliwy i „niewygodny” aspekt miłości został podniesiony do rangi tematu godnego poezji. Po raz pierwszy zaczęto mówić wprost o erotycznych doznaniach i pragnieniach. Wymagało to jednak rewolucji – zarówno na gruncie obyczajowym, jak i w samym języku poezji miłosnej.

Twoje cele
  • Scharakteryzujesz lirykę miłosną okresu Młodej Polski.

  • Wyjaśnisz, czym różniły się młodopolskie erotyki od utworów miłosnych powstałych w poprzednich epokach.

  • Porównasz młodopolską wizję miłości z miłością romantyczną.

  • Zinterpretujesz obrazy malarzy modernistycznych w kontekście młodopolskich erotyków.