Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RxoBewyiKJknH
Rysunek przedstawia obraz “człowieka idealnego”. Jest to szkic nagiego mężczyzny, wpisanego jednocześnie w okrąg i kwadrat. Ma rozpostarte ręce, ukazane w dwóch pozycjach. Podobnie nogi - raz postawione obok siebie, a także ukazane w lekkim rozkroku.

Źródła renesansowej refleksji o człowieku

Fragment rysunku Leonarda da Vinci Człowiek witruwiański, na którym autor przedstawił proporcje ciała ludzkiego wg Witruwiusza. Rysunek został rozpowszechniony przez artystę ok. 1490
Źródło: Paris Orlando, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Kim jest człowiek? Czy istnieje w nim coś specyficznego, co odróżnia go od wszelkich innych bytów: świata rzeczy, roślin, zwierząt, ale również od świata boskiego? Czy człowiek jest tylko duszą, czy jedynie ciałem, a może tajemniczym połączeniem duszy i materii? Do jakiego celu zmierza ludzkie życie?

Filozoficzne pytania były punktem wyjścia do stworzenia nowego, wszechstronnego opisu jednostki ludzkiej w epoce renesansu. Była to epoka antropocentryczna. W centrum uwagi uczonych humanistów stanął bowiem jako osoba, jego natura, jego wytwory i osiągnięcia. Jednostka ludzka miała odtąd wiedzy pewnej o świecie oraz autorytetu moralnego szukać w samej sobie, nie tak mocno odwołując się do obiektywnych prawd i praw moralnych. Oznaczało to pewną zmianę światopoglądu w stosunku do teocentryzmu dojrzałej fazy średniowiecza.

Twoje cele
  • Poznasz religijne i filozoficzne źródła renesansowej refleksji na temat człowieka.

  • Odnajdziesz nawiązania do myśli filozofii platońskiej w polskiej literaturze epoki renesansu.

  • Przeanalizujesz renesansowy topos świata‑teatru i człowieka‑Bożego igrzyska.